Westvleteren trappist via computer

De monniken van de Sint-Sixtusabdij in Westvleteren gaan de verkoop van hun trappistenbieren anders organiseren. Het reservatiesysteem via de telefoon wordt afgeschaft en vervangen door een webwinkel op www.trappistwestvleteren.be.

Het nieuwe systeem heeft een aantal voordelen voor de liefhebbers van Westvleteren: ze kunnen bijvoorbeeld vrij kiezen tussen de drie soorten van Trappist Westvleteren, met een maximum van twee kratten per aankoop en zolang de voorraad strekt.

Wachtkamer

De monniken hebben in de webwinkel een ‘slimme’ wachtkamer laten inbouwen. Hierdoor krijgen consumenten, die geruime tijd terug of nog nooit een bestelling plaatsten, voorrang op particulieren, die minder lang geleden Trappist Westvleteren bestelden. In het verleden hadden malafide opkopers een systeem om via de telefoon een oproep per seconde te realiseren, waardoor het voor de modale liefhebber bijna onmogelijk werd om erdoor te geraken, tenzij ze geluk hadden. Die geluksfactor willen de monniken nu uitschakelen. Door de praktijken van de malafide opkopers werden de Trappistenbieren internationaal verkocht aan woekerprijzen. De hoogste verkoopprijs, waarvan de monniken weet hebben: 300 dollar voor 1 flesje in Dubai. Op internationaal niveau kunnen de monniken weinig beginnen tegen dergelijke praktijken, vandaar het nieuwe systeem.


Overbelast

Het eerste gewone verkoopmoment is gepland op 26 juni. Maandelijks zullen er twee verkoopmomenten zijn. Volgende week zijn er twee testverkopen om de applicatie te testen. De webwinkel heeft beperkte openingstijden die vermeld worden in de kalender. Daar worden ook de mogelijke afhaalmomenten aangeduid die gekoppeld zijn aan dat verkoopmoment (hebben dezelfde achtergrondkleur). Bij de registratie maak je een profiel aan met je persoonlijke gegevens (naam, geboortedatum, adres, gsm-nummer, e-mail en nummerplaat van de wagen waarmee je de gekochte producten komt ophalen). Daarna ontvang je via e-mail een link om de registratie te valideren. Nadat je registratie is gevalideerd, kan je inloggen met je e-mailadres en een wachtwoord naar keuze. Hoewel de verkoop nog niet begonnen is, was de website na de aankondiging in de media al meteen overbelast.