Vlaanderen zet in op bierbeleving

Toerisme Vlaanderen kent 18.529.663 euro relancesteun toe aan toeristische projecten rond recreatief en sportief fietsen, Vlaamse meesters, natuur maar ook culinaire belevingen en veel bierbeleving.

Steun
In totaal krijgen 80 ‘toeristische’ ondernemers een financiële duw in de rug. Via de relance-oproep rond culinaire belevingen kent minister Demir 1.109.201 euro toe aan 3 culinaire belevingen rond 3 typisch Vlaamse producten. Via de relance-oproep rond bierbeleving gaat 2.998.871 euro naar in totaal 14 projecten. “Toerisme Vlaanderen wil inzetten op kwaliteitsvolle bezoekersbelevingen die de verhalen en eigenheid van onze brouwerijen en brouwers uitdragen,” zegt Demir. Mede dankzij deze subsidies zullen 14 brouwerijen een kwalitatieve bezoekersbeleving kunnen realiseren” volgens de minister.

Brouwerijbezoeken
Met het project ‘Bruggen B(r)ouwer’ beoogt Brouwerij Cornelissen een kwaliteitsvolle en innovatieve
bezoekerservaring aan de reeds bestaande beleving toe te voegen. Met deze ervaring wil de brouwerij een brug tussen haar rijke verleden en de leefwereld van morgen slaan. Brouwerij Huyghe bouwt de oude brouwsite en het biermuseum om tot een modern, interactief
belevingscentrum. De Delirium Experience richt zich op verschillende bezoekersprofielen en biedt ze de mogelijkheid om de ‘wereld van de roze olifant,’ beter te leren kennen. Brouwerij Van Steenberge biedt vanaf 2023 een veelzijdige bezoekersbeleving. Doorheen persoonlijke rondleidingen kan de bezoeker kennis maken met een authentieke bierhoeve met o.a. educatieve hopvelden, en een degustatieruimte met microbrouwerij. Brouwerij Drie Fonteinen ontwikkelt een inclusieve beleving waarbij de bezoeker, van buurtbewoner tot internationale lambiekliefhebber, in een totaalbeleving ondergedompeld wordt. Het project zet in op zowel de ontsluiting van de brouwerij, het verhaal van de lambiektraditie, en lokaal erfgoed en cultuur. Brouwerij Boon investeert in een upgrade van de customer Journey, van aankomst op de parking of aan het treinstation naast de brouwerij, tot de bezoeker weer buiten gaat. Het hele traject doorheen de brouwerij wordt ingericht met belettering, beelden op de muren, video’s en projecties. Brouwerij Timmermans werkt een nieuw bezoekersparcours uit dat vertrekt aan de oude, nog steeds werkende brouwinstallatie en ontsluit met state of the art digitale technologieën. Brouwerij Van’t Pajottenland zet haar unieke streek en waarden in de verf door de bezoeker in samenwerking met de plaatselijke landbouwer een ‘van veld tot fles’ totaalbeleving te bieden. Project WinXele zet in op vier pijlers waarbij brouwerij Adept niet kon vergeten worden. Hof ten Dormaal wil inzetten op een kwaliteitsvolle sensoriële beleving, meertaligheid, betere toegankelijkheid en een kwalitatief aanbod. Brouwerij Kestemont wil door ontsluiting de unieke biercultuur van Lambik en Geuze verder versterken. Brouwerij Oud Beersel voorziet een toeristische ontsluiting van de gehele site. Met ‘Blend your own Rodenbach’ biedt brouwerij Palm een tweeledige bezoekersbelevenis. Het bezoek start met een interactief , digitaal parcours doorheen de brouwerij en het brouwproces. Na de degustatie wordt de bezoeker zelf brouwer en krijgt hij/zij de kans om onder begeleiding van de brouwmeester een eigen Rodenbach-blend samen te stellen. Bij brouwerij St Bernardus loopt het bezoekersparcours langs rustige kijkzones maar ook langs impulsrijke belevingen. Een brouwerijbezoek bij huisbrouwerij Halve Maan krijgt met de integratie van licht- en videoconcepten een serieuze facelift. De bedoeling is dat de bezoeker ook datgene wat niet op de site zelf aanwezig is toch kan beleven.

Culinaire beleving

Asperges de Calfort uit Puurs-Sint-Amands zet de witte asperges in het middelpunt van de belangstelling. Het volledige productieproces – van veld tot bord – wordt kwaliteitsvol en duurzaam ontsloten. Scholen, toeristische instanties, en lokale partners worden middels interactieve rondleidingen, permanente infoborden, festivals, kookworkshops en mooie fiets- en wandelroutes bij het project betrokken. Westtoer wil van de Noordzeegarnaal een belevenis maken. Het project valoriseert de Garnaal als sterk en kwalitatief Vlaams culinair product. Daar waar de garnaal aan land komt wordt een permanente duiding ontwikkeld. Confiserie, chocolatier Vandenbulcke ontwikkelt een permanent en creatief en interactief belevingsconcept rond chocolade. Daarmee zijn zij de eerste industriële chocoladeproducent die haar productiesite ontsluit voor het grote publiek.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*