Vijf postcoronatrends om te onthouden

2020 en 2021 zullen ongetwijfeld nazinderen en de horecabeleving een nieuwe uitstraling geven. Tijdelijke en vaak noodgedwongen initiatieven hebben geleid tot blijvende veranderingen. Technologische ondersteuning, kleinhandelsverkoop en ‘take away’ hebben hun intrede gedaan. Op vele plaatsen zijn zij ingeburgerd en gaan zij meebepalen hoe een volledig heropende horeca eruit gaat zien in de loop van 2021 en de daarop volgende jaren.

  1. Toenemende digitalisering

De coronacrisis met de bijhorende horecasluiting, het verplicht respecteren van een fysieke veiligheidsafstand en het vermijden van mogelijke contactbesmettingen hebben gezorgd voor een toenemende digitalisering. Contactloos betalen is volop ingeburgerd, en dat niet alleen in de horeca. Internettoepassingen en draadloze netwerken hebben de klassieke menukaart vervangen door een digitaal exemplaar dat klanten kunnen raadplegen na het inscannen van een QR-code die op de tafel werd aangebracht. Klanten kunnen bestellingen eventueel zelf doorsturen. Zoniet tikken horecamedewerkers de bestellingen in op handcomputers of tablets die de informatie doorstralen naar toog en keuken. Evenzo worden eindafrekeningen aan de tafel op digitale wijze afgehandeld en vervolgens contactloos betaald. Bestellen en betalen verloopt meer gestroomlijnd en efficiënter dan voorheen.

Omdat deze verregaande automatisering steeds vaker wordt gekoppeld aan het voorraadbeheer krijgt de horeca-ondernemer meer overzicht en inzicht in het goed functioneren van zijn zaak. Omdat technologie een aantal klassieke persoonsgebonden taken heeft overgenomen, kan men meer gaan focussen op de klant, op adequate story-telling en gepersonaliseerde horeca-beleving.

2. Nieuwe omzetstromen

Tijdens de lockdown zijn verschillende horecazaken zich tijdelijk anders gaan positioneren en zich gaan manifesteren als kleinhandelszaak. Exclusieve wijnen, bieren en ingrediënten of voedingswaren die anders op de kaart stonden of verwerkt werden in gerechten werden aangeboden in losse verkoop of geschenkmanden. Dikwijls werden er merchandising-artikelen van de respectieve leveranciers aan toegevoegd. Meer dan eens werden deze verkoopactiviteiten ook online gecommercialiseerd. Mogelijk blijft die nieuwe omzetstroom overeind op vraag van klanten of als bijkomende bron van inkomsten.

3. ‘Take away’

Wanneer er één trend in 2020-2021 is opgedoken, is het zonder meer die van ‘take away’-concepten bij bistro’s, brasseries, koffiehuizen en restaurants. Voor veel klanten was het een ideale vorm om zich thuis eens goed te verwennen met tapas, aperitiefschotels of gerechten die men anders alleen in de horeca zou eten. Waren ‘take away’ en maaltijdbezorging tot op heden vooral een exclusiviteit van pizza- en sushi-aanbieders, dan is het fenomeen nu alom tegenwoordig. Voor sommige horeca-ondernemers is dit stukje catering een totaal nieuwe activiteit geworden, die weliswaar een aparte aanpak vergt. Nu is het dan ook zaak om na te gaan onder welke vorm men die wellicht populaire activiteit kan integreren binnen de normale horecawerking zoals die was voor de coronacrisis. Maar, even goed is het evalueren in welke mate klanten nog naar je zaak blijven komen dan wel kiezen voor huiselijk genieten met een brasserie-maaltijd.

4. Intiemer met meer ruimte

De horeca is altijd al een sociale ontmoetingsplaats geweest en zal dat ook blijven. Alleen zullen sociaal contact en samen-zijn anders worden ingevuld. Mekaar een welkomst- of afscheidszoen geven of een handdruk uitwisselen, blijft misschien nog enige tijd achterweg. Louter infrastructureel krijgt gezelligheid een andere dimensie. Klanten zijn het ondertussen gewend om te beschikken over meer ruimte. Het devies om zoveel mogelijk tafels en stoelen per vierkante meter in te passen, lukt waarschijnlijk niet meer. Klanten waarderen de extra ruimte, die hen overigens ook wat meer privacy verleent. De sfeer aan tafel kan wat intiemer en dat creëert een meer intense beleving. Daaraan tornen en terugplooien op de oorspronkelijke zaalindeling wordt mogelijk niet geapprecieerd. De kans is dus reëel dat je het nog enige tijd met wat minder capaciteit moet doen.

5. Hygiënezorg wordt succesfactor

Meer dan voorheen heeft het coronavirus iedereen op het belang van een goede hygiëne gedrukt. In de horeca is hygiëne altijd al een heel belangrijk aandachtspunt geweest, alleen is er daaraan een nieuwe dimensie toegevoegd en zijn wij veel alerter geworden. Ontsmettingsgels en -spuitbussen zijn alom tegenwoordig. Handontsmetting is voor vele routine geworden en men zoekt of vraagt naar ontsmettingsalcohol om zijn handen te reinigen. Tafels en stoelen worden grondiger schoon gemaakt, deurklinken worden meermaals gereinigd. Daar bovenop komt meer aandacht voor kwalitatieve luchtverversing en luchtzuivering.

Doorgedreven zorg voor hygiëne wordt wellicht een bepalende succesfactor voor de nieuwe inhoud die wordt gegeven aan gastvrijheid, gastheerschap en vertrouwen in de horeca.

TERRASREGELING BEKEND

Het Overlegcomité van de federale regering en de regeringen van de deelstaten hebben in overleg met de virologen en de horeca de criteria voor de heropening van de terrassen vanaf 8 mei als volgt bepaald:

– Terrassen mogen geopend zijn tussen 8u en 22u.

– Er mogen maximaal 4 personen aan één tafel zitten, tenzij het gezin groter is dan 4 personen.

– Er moet 1,5 meter afstand zijn tussen de tafelgezelschappen. Aan horeca-uitbaters wordt gevraagd om die zones duidelijk af te bakenen en zichtbaar te markeren.

– Er mag enkel worden gezeten; staantafels worden niet toegelaten.

– Een chirurgisch mondmasker is verplicht voor het personeel.

– Klanten moeten een mondmasker dragen wanneer zij zich verplaatsen.

– Bediening aan de toog is niet toegelaten, bestellingen worden opgenomen en bediend aan tafel.

– Klanten mogen de binnenruimte occasioneel en kort betreden voor het sanitair of om eventueel te betalen.

– Contactloos betalen wordt aanbevolen.

– Klanten moeten niet verplicht voorafgaand reserveren.

– Klanten moeten zich niet registreren op het terras maar uitbaters moeten hen wel vragen om de horecazaak ervan te informeren wanneer zij binnen de 14 dagen ziek zouden worden.

– Uitbaters worden afgeraden om een menu- of drankenkaart op de tafels te leggen. Eventueel kan men een QR-code aanbrengen via dewelke klanten het menu kunnen scannen en raadplegen.

– Er mogen géén boterpotjes, zout- en pepervaatjes, ketchup-flessen of broodmandjes op tafel worden gezet.

– Het terras moet minstens over één volledige zijde geopend zijn ongeacht de weersomstandigheden. De open zijde mag niet (deels) worden afgesloten met een wind- of zonnescherm.

– Muziek op terrassen mag niet luider staan dan 80 dB

– Elke horecazaak moet een Covid19-coördinator aanstellen die toeziet op het respecteren van de regels.

Geert Van Lierde

Foto: Deliveroo

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*