Veel patatjes geen schatjes

De Britse voedingsmultinational Nomad Foods, onder meer eigenaar van Iglo, gaat het Belgische merk Lutosa uit de markt halen en vervangen door Belviva. Vanuit het familiebedrijf in het Oost-Vlaamse Olsene dat oorspronkelijk aardappelen verkocht bouwden de zonen Guy en Luc Van den Broeke een internationaal voedingsbedrijf uit. Eind de jaren 70 besluiten ze met gezond boerenverstand ook aardappelproducten te produceren.

Lutosa

In 1981 wordt de naam Lutosa gelanceerd, Latijn voor Leuze, de nieuwe thuisbasis van de broers. In 1988 neemt Lutosa in Sint-Eloois-Vijve bij Waregem het groenteverwerkend bedrijf Primeur over. Kort na de overname wordt ook daar overgeschakeld op enkel aardappelverwerking. De fabriek produceert nu vooral diepgevroren frieten en aardappelvlokken voor instant puree. In 1998 wordt naast de fabriek van Primeur een nieuwe fabriek gezet voor de versgekoelde frietjes, vooral bedoeld voor de horeca. Met de slogan “schatjes van patatjes” creeërden ze een gigant van diepvriesfrieten. Lutosa wordt een succesverhaal met verkoop over heel Europa. Het Belgische bedrijf staat mee aan de wereldtop in zijn sector, naast groepen als het Canadese McCain, de Amerikaanse spelers Simplot en Lamb Weston, en de Nederlandse groepen Farm Frites en Aviko. ‘We hebben onze ambitie om wereldwijd tot de top tien te behoren waargemaakt’, zegt Guy Van den Broeke in één van zijn zeldzame interviews in 2006. ‘Maar het is niet direct ons doel om tot elke prijs verder op te klimmen op die ladder. We willen niet per se de grootste zijn, wel de beste. Kwaliteit is voor ons het allerbelangrijkste.’ Maar de sector evolueerde snel en er volgend bijna evenveel overnames en samenwerkingen als aardappelen.

Overnames

In 2007 koopt de familiale groep Pinguin het totale aandelenpakket van Lutosa, waardoor de naam verandert in PinguinLutosa. Lutosa komt nadien in handen van McCain. Die zal later zelf incasseren door Lutosa op zijn beurt te verkopen aan Nomad. Bij de overname door McCain verplicht de Europese mededingingsautoriteit McCain de merknaam Lutosa binnen een bepaald tijdsbestek te schrappen. In 2019 moet Nomad Foods die belofte nakomen en verdwijnt de naam Lutosa dan ook geleidelijk van de markt en wordt hij vervangen door Belviva. Zo blijft de link met België bestaan. Ook de producten van het ‘nieuwe’ merk worden in België geproduceerd: de aardappelen komen uit de directe omgeving van de fabrieken in Oost- en West-Vlaanderen. De naamsverandering zal geen gevolgen hebben voor de producten. Ook de verpakking – met de kenmerkende Belgische driekeur – blijft ongewijzigd. Nog wel veel verwerkte aardappelproducten dus waaronder de bij horeca geliefde frieten maar dus wellicht zonder de gekende slogan, die eigen was aan Lutosa.

ad

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*