Unilever neemt De Vegetarische Slager over

copy De Vegetarische Slager

De Vegetarische Slager, die vleesvervangers op basis van plantaardige ingrediënten maakt, werd overgenomen door Unilever. De Nederlandse onderneming hoopt met de steun van de voedingsgigant zo de grootste ‘slager’ ter wereld te worden. Een ambitie die De Vegetarische Slager al langer had. De opname in de Unilever-groep kan daar een hefboom onder plaatsen. “Het laat ons toe om over een paar jaar tien keer zo groot te zijn, terwijl we op eigen kracht op vijf maal zo groot konden rekenen”, laat topman Jaap Korteweg van De Vegetarische Slager optekenen. Met de overname hoopt Unilever zijn positie in levensmiddelen voor vegetariërs te versterken. Het bedrijf wijst daarbij met name op het positieve imago van De Vegetarische Slager onder vaste liefhebbers van het merk en op sociale media. “Dit soort merken met een maatschappelijk doel groeien harder dan reguliere producenten van voedingsmiddelen”, zegt Unilever over de beslissing.
Visvrije tonyn
De vleesvrije ‘gehacktballen’, ‘kipstuckjes’ en ‘visvrije tonyn’ van de Vegetarische Slager zijn vandaag al terug te vinden in meer dan 4.000 verkooppunten in 17 landen. In België zijn de producten van het Utrechtse bedrijf, dat elf jaar geleden werd opgericht door de ondernemer Jaap Korteweg, onder meer terug te vinden in de winkelrekken van Albert Heijn en Delhaize. Jaap Korteweg, de 56-jarige oprichter van De Vegetarische Slager en zoon van een akkerbouwer, werd vegetariër uit woede over de uitwassen van de vleesindustrie. Hij is één van de voortrekkers van het vervangen van Nederlandse ‘stukje vlees’ voor een plantaardige variant.
Horeca
In de horeca is de naam van De Vegetarische Slager nog maar weinig bekend alhoewel de firma ook vegetarische producten onder private labels op de markt brengt. Unilever is niet alleen in de retail markt sterk aanwezig maar uiteraard ook in de horeca. Of deze overname ook het aanbod van vegetarische producten naar de horeca toe zal verruimen staat nog niet op papier maar de marketing machine van één van de grootste voedingsbedrijven kennende … .
Voor Unilever biedt de acquisitie de opportuniteit om zijn aanbod met vegetarische producten uit te breiden. Ze worden niet alleen als gezonder en beter voor het milieu omschreven, ze passen bovendien in de trend van heel wat gezinnen om regelmatig een dagje geen vlees te eten. Unilever en De Vegetarische Slager waren overigens geen vreemden voor mekaar. Beide bedrijven werken al sinds 2016 samen. Ze brachten toen de ‘Vegetarische Gehacktballetjes in pinda- en tomatensaus’ onder het merk Unox op de markt. Unilever breidt zijn gamma vegetarische producten ook gestaag uit. Het heeft al zo’n 700 vleesvrije producten in zijn gamma.