Trends: iedere snack zijn saus.

Een saus op een bakje friet of op een snack is de spreekwoordelijke kers op de taart. Het is een traditie maar zoals op een andere plaats in dit tijdschrift beschreven zijn er zeker bij de snacks geen vaste waarden meer. Nieuwe trends en smaken overspoelen de snackmarkt. Aan deze trend doen ook de sausfabrikanten mee. Het is nu aan de frituur- en snackuitbater om mee op de kar van innovatie te springen of zich aan tradities vast te houden.

Mayonaise

Mayonaise blijft natuurlijk verreweg de meest gebruikte koude saus in de frituur. Er zijn veel merken verkrijgbaar met grote en kleine verschillen. Het is soms belangrijk om de juiste mayonaise te kiezen, want dat kan per gerecht verschillen. Er zijn (enkele) frituren die de klant de keuze laten tussen twee soorten mayonaise. Goeie kwaliteitsmayonaise kan ook de basis zijn voor heel wat afgeleiden zoals cocktailsaus, truffelmayo, tartaar, enz….. . Maar dat vraagt dan weer eigen handwerk terwijl de producenten de nodige kant en klare alternatieven bieden. Mayonaise met yoghurt en bieslook of met avocado-olie zijn leuke variëteiten van Devos Lemmens. Veganistische mayo mag officieel de naam mayonaise niet dragen en dat door de ‘Mayonaisewet’ die vastlegt hoeveel vet een mayonaise mag en moet bevatten. In de grensgebieden met Nederland kent de fritessaus dan weer meer succes. In fritessaus is niet olie maar water het hoofdbestanddeel. Het vetgehalte is doorgaans 25 procent, hoewel er ook fritessaus van 35 procent verkrijgbaar is. Fritessaus bevat doorgaans wel meer suiker en andere zoetstoffen dan mayonaise. De saus is ook goedkoper. Ook Devos Lemmens heeft in het aanbod ‘Belgische’ sauzen een frietsaus in het assortiment.

Warme sauzen en toppings

Tot een tijd terug was stoverijsaus zowat de enige warme saus die in het frituuraanbod zat. Maar veel frituren en snackbars ontwikkelen zich vaker richting een bistro, met de gerechten die daar bij horen. En daar horen ook diverse warme sauzen bij. Deze zijn meestal in een handomdraai zelf te maken, maar zijn ook kant en klaar verkrijgbaar. Warme satésaus kende even een korte populariteit maar die lijkt met uitzondering van de grensgebieden met Nederland uitgedoofd. Met de komst van toppings is ook het aanbod warme sauzen uitgebreid. Hoewel het niet echt nieuw is, is friet met topping tegenwoordig een echte trend die wellicht niet meer verdwijnt. Friet met luxe toppings zijn niet meer weg te denken uit sommige frituren en snackbars. Sommigen zien het als dé manier om zich te onderscheiden met hun friet. Zowel ondernemers als formules ontwikkelen variaties met vlees, vis, koude sauzen, warme sauzen en vegetarische toppings. Daar hoort natuurlijk niet simpelweg mayonaise bij, maar een mayonaise die met een simpele toevoeging is omgetoverd tot een nieuwe saus. Dat kan met halffabricaten, maar ook met verse ingrediënten. De mogelijkheden zijn eindeloos. Ondernemers hoeven overigens het wiel niet helemaal zelf uit te vinden. Zowel formules, fabrikanten als leveranciers ontwikkelen recepten voor toppings. Hierbij wordt wel soms vergeten dat de klant nog steeds op zoek is naar friet. Een nieuwe grote trend die het in Nederland helemaal doet is de Gouda kaassaus voor op de friet. Warm of koud te serveren. En de saus doet het niet alleen goed bij friet maar ook bij bijvoorbeeld tacochips. Met stukjes bacon erdoor is deze nieuwkomer helemaal af. Zopas is ook Vandemoortele met een kaassaus als topping voor op de friet gekomen. Wij vonden het alvast lekker.

Hamburgersauzen & co

Hamburgers zijn geen hamburgers meer. Dat lees je in het artikel over trends. Dus ook de sauzen passen zich aan. De tijd van alleen ketchup op een hamburger – en voor de liefhebber mosterd – is al even voorbij. Waar de variatie in hamburgers enorm is toegenomen, zijn de sauzen die daarvoor gebruikt worden ook steeds diverser. Hier komen ook de Amerikaanse sauzen om de hoek kijken, zoals verschillende soorten mosterd en barbecuesauzen. Met de opkomst van pulled pork en spare ribs wordt barbecuesaus ook steeds populairder. In de Verenigde Staten zijn vele soorten barbecuesaus verkrijgbaar, van zoetig tot meer zuur en pittig. Die variaties beginnen hier marktaandeel te winnen. Reeds goed gekend bij de liefhebbers van BBQ saus is die van Devos Lemmens die in verschillende doseringen te verkrijgen is. Verder is ook  ranche  zo’n typisch Amerikaanse saus die reeds hier verkrijgbaar is. Maar ook de sauzen met een Aziatisch karakter zijn populair. De teriyakisaus over een hamburger, een zoetzure saus over een broodje pulled pork of chilisaus bij een frikandel.

Vinaigrettes en dressings

Salades of broodjes en sommige andere snacks zijn niks zonder een goede kwaliteitsvolle vinaigrette of dressing. Vaak is de kleine toevoeging van enkele druppels het geheim van een heerlijk gerecht. Vinaigrette is dankzij zijn vloeibaar karakter uiterst geschikt voor het kruiden van slaatjes. Die toevoeging van net dat tikkeltje meer kan perfect zelf gemaakt worden maar waarom tijd en energie steken in een product dat met een perfecte smaak en vooral constante kwaliteit aangeboden wordt. Logisch dus dat je voor deze soms kleine toevoeging de beste kwaliteit kiest. Net daarom biedt Vandemoortele een uitgebreid assortiment vinaigrettes, dressings en oliën aan. Worden ze al niet in de keuken of in de voorbereiding gebruikt, dan kan een portiedisplay aan de kassa voor extra visibiliteit en verkoop zorgen. De vinaigrettes kant-en-klaar kunnen ook gebruikt worden voor een persoonlijke toets. Bieslook vinaigrette met rode uisnippers en yoghurt bijvoorbeeld tilt zo een salade naar een hoger niveau. De professionele begeleiding van de koks van Vandemoortele kan iedere foodliefhebber nog honderden tips geven om net die smakelijke persoonlijke toets te geven aan een gerecht.

Gezond

Duurzaamheid, gezondheid, vega, allergenen, ……. het zijn woorden en slogans die ook de fastfoodsector hebben bereikt. En ook de vaak met een slecht imago bekladde sauzen ontsnappen niet aan deze hypes, trends, modewoorden of levensstijlen. Wat de reden ook moge zijn; steeds meer mensen vragen om allergeenvrije producten, zoals glutenvrije maar ook lactosevrije sauzen. Fabrikanten spelen daar natuurlijk op in met een groeiend aanbod van verschillende sauzen. Een term die ook vaak voorbij komt in sauzenland (en frituurolieland) is clean label. Dat zijn sauzen zonder kunstmatige ingrediënten. Onnodige toevoegingen worden uit de producten gehaald en ook wordt gewerkt aan zout- en suikerreductie. Met deze sauzen in het assortiment heb je als ondernemer alvast een goed verhaal richting de consument. De nieuwe ketchup en curry ketchup in verpakkingen van 2 of 5 liter van Devos Lemmens leunen hier dicht bij aan. Smaak- en kleurstoffen zijn er bij die ketchups niet toegevoegd, wel heel veel zongedroogde tomaten. Wie de veganistische consument op zijn wenken wil bedienen moet ook nadenken over de sauzen. Een 100 procent plantaardige mayonaise, dus zonder ei, mag dan eigenlijk niet ontbreken. Sommige consumenten kijken ook kritisch naar producten met palmolie. Dit is weliswaar een plantaardige olie, maar de palmolie-industrie is schadelijk voor regenwouden en bedreigde diersoorten.

Feit is dat pittige mayonaisesauzen, barbecuesauzen, Mexicaanse salsas en Aziatische sauzen zoals chilisaus, ravigottesaus, Mexicaanse, Chinese en Indonesische invloeden allemaal nieuwe trends zijn. Of ze blijven of niet zal de klant beslissen. Dan is het aan de zaakvoerder om te beslissen of het aanbod uitgebreid wordt of niet. Maar een prijslijst met alle op de markt beschikbare sauzen, tradities of nieuwkomers is al even onleesbaar als onoverzichtelijk, dus moeten er keuzes gemaakt worden. Aan de uitbater om op de hoogte te blijven van de evoluties, maar wel rekening houden dat ook de klant steeds meer en beter geïnformeerd wordt.

JAVE

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*