Trappisten- en abdijbieren nemen opnieuw hun plaats in

Trappisten- en abdijbieren blijven het belangrijkste speciaalbier in de horeca. Iets meer dan vier op tien trappisten- en abdijbieren worden in de horeca geconsumeerd, tegenover goed zes op tien thuis. De heropleving van de horeca en de toename van het aantal evenementen hebben ervoor gezorgd dat abdij- en trappistenbieren geleidelijk weer hun plaats in nemen. Nieuwkomers die tijdens de coronajaren werden gelanceerd, verwerven geleidelijk hun vaste plaats in het aanbod en dat geldt zonder meer voor de alcoholvrije varianten of de bieren met een lager alcoholgehalte.

De voorbije jaren heeft het segment van de trappisten- en abdijbieren er een aantal nieuwe spelers bijgekregen, waarvan de abdijbrouwerij Grimbergen wellicht de meest bekende en de grootste is. Aanvankelijk was de norbertijnerabdij van Averbode de eerste die, weliswaar in samenwerking met brouwerij L. Huyghe, startte met een huisbrouwerij binnen de abdijmuren. In navolging van Averbode volgden de norbertijnerabdijen van van Heverlee Park, in samenwerking met Braxatorium Parcensis, en de abdijbrouwerij van Grimbergen, in samenwerking met Carlsberg. Naar het voorbeeld van het logo Authentic Trappist Product overwegen de norbertijnen een gelijkaardig internationaal logo om de authenticiteit van norbertijnerbier vast te leggen.

Gelijkaardige plannen voor een huisbrouwerij in de benedictijnerabdij van Maredsous zijn verdaagd.

Achel verloor dan weer het zeshoekige label van ‘Authentic Trappist Product’ nadat de laatste twee monniken verhuisden naar de moederabdij in Westmalle. De Achel-bieren blijven evenwel op de markt en dragen voortaan het kloosterwapen van de abdij.

In Noord-Frankrijk gonst het dan weer van de geruchten dat de trappistenabdij Mont des Cats, die haar bier laat brouwen bij Chimay, droomt van een eigen micro-brouwerij om zo een volwaardig eigen trappistenbier te kunnen brouwen op beperkte schaal.

Westmalle Extra groeit

Bart Wellens (Westmalle) bevestigt dat de Westmalle-trappistenbieren een zeer goede start kenden sinds het begin van het jaar. “Onderliggend zien we wel een groot verschil tussen de horeca, die zeer sterk groeide omdat begin 2021 de corona-maatregelen nog van toepassing waren, en de distributie, die toch wel een belangrijke terugval kende, in lijn met de markt. De omzet in de horeca is nog steeds positief tegenover 2021 met dubbele groeicijfers en stabiel tegenover 2019, het jaar voor de coronacrisis. De te warme zomer voor bieren zoals trappistenbieren en de regenperiode begin september hebben de groei geremd. Onze Westmalle Extra is nog steeds groeiend en realiseerde deze zomer een hogere omzet dan vorig jaar. We stellen wel vast dat de Extra na zijn lancering in maart 2021 niet overal op de kaart is gebleven, maar desondanks nog steeds groeiend is. Wij  verwachten een verdere groei in 2023 omdat dit unieke bier dan ook in de supermarkten zal aanwezig zijn. Op die manier bereiken we een groter publiek en groeit onze bekendheid, wat ook de vraag in de horeca ongetwijfeld ten goede zal komen. Onze focus blijft liggen op de Extra en onze nieuwe geschenkverpakkingen, waarin we nu ons volledige assortiment met de drie bieren aanbieden”.

Chimay Dorée op vat voor bierkenners

“Chimay noteert in de horeca een groei met dubbele cijfers wat onder meer kan worden verklaard door het herstel van de out-of-home consumptie en de heropleving van evenementen na de coronacrisis”, beklemtoont Xavier Pirlot. “De Chimay 150 vindt zijn plaats in de distributie en voldoet aan redelijke verwachtingen qua volume. De Chimay Dorée blijft groeien in alle distributiekanalen en doet het nog beter op vat, waar het echt wel een nicheproduct is voor bierkenners. Chimay 150, dat tijdens de coronacrisis werd gelanceerd, wordt selectief verdeeld. Tijdens Horeca Expo stellen wij voor de tweede maal een Chimay Bleu voor die heeft gerijpt op vaten van Gouden Carolus; dit is het resultaat van een geweldige samenwerking met stokerij De Molenberg en brouwerij Het Anker. Ondertussen werken wij volop aan een nieuwe blend voor 2023”.

Grimbergen opnieuw uitvinden

“Het segment van abdij- en trappistbieren stond in de jaren voor de coronacrisis onder druk met een lichte daling”, bevestigt Sebastiaan De Meester (Alken-Maes). “Door de sluiting van horeca tijdens de covidperiode in 2020 was er in dit deel van de markt zoals bekend een sterke daling in volumes, die slechts deels werd goed gemaakt door de verkoop in de supermarkten. In 2021 zien we een herstel, maar in horeca keerde het segment abdij- en trappistbieren echter niet terug naar het pre-covid niveau van 2019. Onze abdijbieren Grimbergen en Affligem volgen die algemene trend van de markt. Om een nieuwe dynamiek in het segment te brengen, werken wij met de abdijbrouwerij van Grimbergen samen om onze ambachtelijke Grimbergenbieren opnieuw uit te vinden met een verrassende twist. We zien dat de bieren Magnum Opus Brut, Ignis Quadruple en Astrum Pale Ale op appreciatie kunnen rekenen van de bierliefhebber. Zo won de Magnum Opus Brut op de World Beer Awards een zilveren medaille in de categorie Brut Beer. Affligem 0.0% doet het nog steeds goed, zowel in horeca als in retail en wordt voortaan geflankeerd door Grimbergen Blond 0.0%, een volmondig en gebalanceerd alcoholvrij bier met fruitige, moutige en kruidige toetsen”.

Lichtere Ename Pater valt in de smaak

Bij Roman ziet Thomas Lauwaert hoe Ename Blond nog steeds veruit het grootste volume inneemt binnen de Ename-abdijbieren. “Het type bier is dan ook toegankelijk, gebalanceerd en past binnen een brede doelgroep. Ename Pater, dat met 5,5 % vol. een lager alcoholgehalte heeft, is langzaam gegroeid sinds de lancering en handhaaft zich goed. Het bier is nu in opmars in Nederland. Ename Dubbel toont op langere termijn wel een dalende lijn. Qua bruin bier zien we de groei zitten bij Adriaen Brouwer, wat evenwel geen abdijbier is”.

De Ranke herlanceert Adelardus-abdijbieren

“Guldenberg doet het nog altijd zeer goed met zo’n 1500 hl of 20% van de productie”, zegt Nino Bacelle (De Ranke). “Het bier is ook vrij breed aanwezig in de markt. Zowel in België als op exportvlak  is Guldenberg altijd bij de koplopers van onze bieren. Sinds de overname van brouwerij Kerkom in september lijkt Adelardus Tripel van Kerkom het goed te doen na een beloftevolle start. In november voorzien wij ook de herlancering van de Adelardus Dubbel”.

Steenbrugge scoort

“De Steenbrugge-abdijbieren worden in België bijna uitsluitend verkocht in de horeca, waar Estaminet de hoofdpils is”, geeft Peter Buelens (Brouwerij Palm) aan. “Steenbrugge is daar een onmisbaar element binnen ons portfolio en doet het daar zeer goed. Het bier wordt omwille van de kwaliteit alom geapprecieerd door de exploitanten en de consumenten. Ook op Internationale bierwedstrijden zoals de World Beer Award, de Brussels Beer Challenge en de European Beer Star wordt dit bevestigd”.

Kapittel Aged mooi in de markt gezet

Ook Karel Leroy (Leroy Breweries) bevestigt dat de voorbije corona-jaren moeilijk zijn geweest voor de Kapittel-abdijbieren. “Het zijn moeilijke jaren geweest, waardoor vergelijken en evoluties bekijken moeilijk is maar we zijn tevreden over wat we zien en we zien de toekomst rooskleurig tegemoet ondanks de nieuwe moeilijkheden (tekorten bij toeleveranciers, stijgende prijzen van grondstoffen en energie…) die de markt nu treffen. Met de Kapittel Aged hebben we afgelopen jaar een mooi nieuw product in de markt gezet en ook de verkoop van de Kapittel Winter loopt vlot. Kapittel Blond en Kapittel Abt nemen het grootste deel van het Kapittel-volume voor hun rekening en hier zien we dat we terug het niveau van 2019, voor corona, halen en met de inspanningen die onze mensen van de sales en marketing doen verwachten we om volgend jaar een mooie groei neer te zetten”.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*