Transparantie, duurzaamheid, ervaringen en gezondheid zijn nieuw trends voor restaurantbezoek.

TheFork, een toonaangevend platform voor online restaurant reservaties in Europa, gaf opdracht aan het internationale marktonderzoeksbureau Doxa om te peilen naar de trends voor 2019 in de restaurantbranche. Dit resulteerde in het rapport ‘Uit eten in 2019’. Voor de Belgische restaurantbranche voorspelt TheFork vier trends: transparantie, duurzaamheid, ervaringen en gezondheid.

Eerste trend is een nieuwe veelzijdige transparantie. Consumenten in de horecasector zullen meer en meer transparantie eisen over bevoorrading, de herkomst van het eten en de teelt- en verwerkingsmethode. Als reactie daarop zullen ondernemingen kiezen voor een meer transparante communicatie over prijsstelling, vergoedingen en bedrijfsprestaties en zullen ze meer nadruk leggen op eerlijke handel en diversiteit, en meer aandacht besteden aan hun milieu-impact.

Grote restaurantketens zullen ook meer ecologische initiatieven lanceren. Kleine ondernemingen zoeken volgens deze studie dan weer milieuvriendelijke oplossingen om voedselverspilling tegen te gaan. Zo gaan restaurants meer werken met lokale producten of hun menu’s samenstellen met overschotten van supermarkten. Restaurants zullen eveneens proberen om plastic rietjes te bannen in een milieuvriendelijke poging om afval en vervuiling te voorkomen, terwijl composteerbare, plantaardige voedselverpakkingen meer en meer hun weg naar de markt vinden.

‘Free-from’ als tweede trend. Plantaardig eten zal het beleid van restaurants meer en meer beïnvloeden, in de richting van een afvalvrije strategie en een bredere duurzaamheid. Bovendien zijn er een aantal voorbeelden van restaurants die het aanbod voor specifieke voedselbehoeften uitbreiden. Met het toenemend aantal veganisten begint de hele restaurantbranche (met inbegrip van restaurants met snelle bediening) de menu’s steeds verder uit te breiden, van “free-from” voedsel en dranken tot veganistische bijpassende wijnen. Deze trend leidt ook tot nieuwe concepten die veganisme met een andere soort keuken combineren.

 We willen volgens deze studie niet zo zeer maaltijden, maar ervaringen op restaurant. In het algemeen geven consumenten, en vooral millenials, liever geld uit aan ervaringen dan aan dingen. Dit zet zich voort in 2019 en restaurants zijn daar geen uitzondering op. Wanneer mensen uit eten gaan, zoeken ze zowel een goede maaltijd als een boeiende gastronomische ervaring. Dit leidt tot verschillende nieuwe concepten, van een eetervaring die alle zintuigen aanspreekt tot blijvende pop-up restaurants (permanente ruimtes waarbij de ketens of chefs elkaar afwisselen) of narrative dining. Ervaringsgerichte marketing leidt tot het ontstaan van originele vormen.

Gezondheid en superfood worden volgens het Doxa rapport ook belangrijke thema’s in de restaurantwereld. In de eerste golf van dit fenomeen introduceerden restaurants gezonde ingrediënten in hun recepten. In 2019 gaat dit nog verder met de introductie van functionele ingrediënten in de gerechten, waarvan de voordelen door restaurantmanagers gepromoot worden: natuurlijke versterking voor lichaam en geest, zoals bijvoorbeeld collageen voor schoonheid, cannabis voor relaxatie en hibiscusthee voor stressvermindering. Deze trend neemt een aantal nieuwe vormen aan zoals holistische restaurants, cafés gericht op bepaalde diëten en ‘healthy chic’ restaurants.