Terras- en outdoor-trends

Onder invloed van de huidige én toekomstige klimaatopwarming ziet het er naar uit dat we binnenkort een groter deel van het jaar buiten op terrassen zullen kunnen zitten. En dit zal ongetwijfeld niet zonder gevolgen blijven voor de restaurantklant, die nu al op heel wat plekken een “verhoogde drang naar de buitenlucht” vertoont.

In ons land voelen we aldus de opkomst van een heuse terrascultuur, die door “outdoorconcepten”, maar ook door animatie- en belevingselementen “gespijsd” wordt. De openluchtmogelijkheden zijn natuurlijk grotendeels afhankelijk van de ligging van de eetplaats (bijvoorbeeld stads- of plattelandsomgeving), maar ook van (het karakter van) de beschikbare ruimte aan de voor- of achterkant van het horecagedeelte.

Zo kan een eetterras aan een aantal beperkingen onderworpen zijn. Informeer dus eerst goed wat er wel of niet mogelijk is in uw gemeente (op het gebied van animatiemogelijkheden). Steeds meer (toeristische) gemeenten streven bijvoorbeeld naar een uniform straatmeubilair op het gebied van terrassen, waarbij het meestal de bedoeling is om felle kleuren en/of reclameboodschappen (op parasols) zoveel mogelijk te beperken. Het mogelijke gebruik van een apart “outdoordesign” (dat uw zaak op een opvallende visuele manier in de kijker kan plaatsen) zal hier dus rekening mee moeten houden.

Een terras voor 4 seizoenen

Een belangrijke outdoortrend is het feit dat steeds meer mensen ook in koudere periodes op het buitenterras beginnen te zitten. Er zijn dan ook meer en meer steden die winterterrassen toelaten. En dan kan het wel eens interessant zijn om één of andere vorm van terrasverwarming aan te brengen. Zo zagen we onlangs nog hoe in de Noord-Franse stad Arras de parasols (onder impuls van de gemeente) zowel verlichtings- als verwarmingselementen in zich dragen. En deze ietwat aparte parasols kun je nu het hele jaar door op het centrale marktplein (Place des Héros) zien.

En bij een terras aan de straatkant zijn de (muzikale) geluidsmogelijkheden gewoonlijk eveneens aan beperkingen onderworpen. In sommige Nederlandse steden (Rotterdam, Breda…) durven jonge, hippe restaurants wel eens een “muziekmaker” (DJ) nabij de straatterrassen plaatsen, maar we vragen ons af in hoeverre België hier al rijp voor is.

Belevingselementen

Indien er een zekere ruimte achter de horecazaak beschikbaar is (een betegelde koer of een heuse tuin), dan is er een grotere kans op beschutting tegen de wind (afhankelijk van het feit of deze plek door muren en/of hagen omringd wordt). In elk geval zijn er dan gewoonlijk meer mogelijkheden voor het aanbrengen van belevingselementen nabij de eetterrassen, zolang ze niet té luidruchtig zijn.

Bij een achterliggend openluchtterras met een eerder beperkte oppervlakte kan er bijvoorbeeld een sfeervolle barbecue-eenheid aangebracht worden. Bij een grotere, groene omgeving kan eerder het principe toegepast worden van het feit dat de tuin van een woning steeds meer “het verlengde van de salon ofwel huiskamer” wordt.

Belevingselementen kunt u afhankelijk van beschikbare tijd of creativiteit zelf aanbrengen, of deze opdracht aan andere partners/bedrijven uitbesteden. Een belevingselement dat nu al vaak in Nederland of Duitsland te zien is – in deze foodtijden – is het idee van een “kookeiland in open lucht”, waarbij onderdelen uit de keuken buiten geplaatst kunnen worden om de (kwaliteit) van de bezoekerservaring te verhogen. En hierbij durven sommige restaurants zelfs een bijna complete “open keuken” nabij de eetterrassen te plaatsen, waarbij de sfeer van een foodtruckfestival tot op een zekere hoogte benaderd kan worden.

Een mooi voorbeeld van zo’n belevingselement is de roze container waar de klant de pizza in de tuin van het Rijselse hotel Eklo (www.eklohotels.com) kan afhalen. In hippe grootsteden zoals Rotterdam en Hamburg zijn er steeds meer horeca-uitbaters die “ruigere” industriële elementen in loftstijl nabij hun terrassen plaatsen, en dit als symbool voor hun trendy “urban lifestyle”. Sommige uitbaters kiezen zelfs doelbewust voor een soort barakstijl, waarbij de bezoeker als het ware het gevoel krijgt dat alles vlugvlug met planken en containers in elkaar “getimmerd” werd, zoals bij http://biergartenrotterdam.nl. 

Openluchtconcept

Een fraai voorbeeld van een concreet en vooral goed doordacht openluchtconcept is ’t Plein in Kortrijk (zie www.facebook.com/pages/category/Cafe/T-plein- 2111781809057126/). Dit is een paviljoen aan de rand van een driehoekig park, waarvoor het stadsbestuur begin 2018 een “ideeënwedstrijd” uitschreven heeft, en waarbij uiteindelijk het concept van de vriendinnen Nina Manderick en Ursy Pattyn uitverkoren werd.

Binnenin lijkt het op het eerste zicht op een gewoon café, totdat de bezoeker zijn of haar oog laat vallen op wat hier “de potjes” (www.depotjes.be) genoemd wordt. En hierbij worden verse maaltijden (hutsepot, stoofvlees, pasta…) in glazen “steriliseerbokalen” geplaatst en vervolgens naar de toonijskast van ’t Plein overgebracht. De klant kiest een “potje”, dat in de microgolf verwarmd wordt, en tenslotte wordt deze maaltijd op het terras rechtstreeks uit deze bokaal verorberd. Dit concept slaat hier duidelijk aan.

In de buitenlucht werd de animatie over een deel van het park verspreid, met succesvolle belevingselementen zoals gocarts en loopfietsjes voor kinderen. Op aanvraag van Nina Manderick en Ursy Pattyn werd de zittribune (en de omliggende haag) tot twee “trappen” verlaagd door de werklieden van het stadsbestuur, waardoor het uitzicht op het volledige park vanaf het terras hersteld werd. Stad Kortrijk stelde zich soepel op, waardoor de terrastafeltjes op warme dagen een deel van dit park (tot aan deze tribune) mogen innemen.

In de herfst- en wintermaanden krijgen de bezoekers op het buitenterras indien gewenst een dekentje en een warmwaterkruik mee, wat duidelijk door veel mensen gewaardeerd wordt. Dergelijke “ouderwetse” hulpmiddelen kunnen dan ook heel wat “vintage”-charme uitstralen. En al even vintage is het antiek vrachtwagentje dat op winterse zondagen buiten geplaatst wordt, en waarbij dan steevast één of ander animatie-element verschijnt, zoals iemand die oesters opensnijdt of een bevriende kok die hapjes komt klaarmaken. Maaltijden evolueren dan ook steeds meer in de richting van een licht avontuurlijke belevenis…

auteur: Brecht Thiers – Foto : ‘t Plein

ad

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*