Sodexo wil voedselafval in zijn restaurants tegen 2022 met 50% verminderen”

Sodexo heeft in zijn strijd tegen voedselverspilling 650.000 maaltijden van de vuilnisbak gered sinds 2019. De cateraar gebruikt hiervoor zijn eigen WasteWatch-programma. Met weegschalen, een app en data van —intussen 180 Belgische— grootkeukens kan de marktleider inzetten op effectieve acties en sensibilisering. “Als grote cateraar wil Sodexo een positieve impact hebben en een enorm groot verschil maken. Het doel is om tegen 2022 de foodwaste in onze keukens met 50% te verminderen”, zegt ‎Florence Rossi, Director Corporate Responsibility bij Sodexo.

In 2019 startte Sodexo, wereldleider in Quality of Life services, in samenwerking met Leanpath een pilootfase van WasteWatch. De piloot liep in 13 Belgische grootkeukens uit verschillende sectoren; van een ziekenhuis, school, woonzorgcentrum, legerbasis en verschillende bedrijven tot de eigen hoofdzetel in Elsene. Vandaag wordt het programma actief gebruikt in 180 grootkeukens. Die vertegenwoordigen samen 60% van de foodprint van Sodexo.

Voedselverspilling én ecologische voetafdruk halveren

Met WasteWatch ambieert Sodexo om de voedselverspilling in zijn keukens tegen 2022 met 50% te verminderen. Sodexo wil het voortouw nemen met dit straf voornemen dat perfect aanleunt bij de duurzame ontwikkelingsdoelstelling (SDG 12.3) van de VN die tegen 2030 een halvering van voedselverspilling beoogt. Sodexo wil ook zijn CO₂-voetafdruk tegen 2025 halveren. Naast de strijd tegen voedselverspilling wordt er o.a. ingezet op lokale sourcing van ingrediënten (minder transport), meer promotie van veggie en vegan gerechten en energiemanagement in de keukens.

Data driven kennis en sensibilisering in strijd tegen voedselverspilling

WasteWatch houdt concreet in dat elke vorm van voedselverspilling dagelijks, zowel tijdens het koken als na het sluiten van het restaurant, tot op de gram gewogen en beschreven wordt (welk voedsel, waarom wordt het weggegooid, uit warme of koude keuken…). Vanuit die data driven kennis stelt het programma automatisch heel concrete acties voor om verspilling tegen te gaan en zo de afvalberg te verminderen. Hierbij kan Sodexo rekenen op de inzet van meer dan 2.000 keukenmedewerkers die WasteWatch toepassen in hun dagelijkse routine en zo echt het verschil maken.

“De keuze van ingrediënten, de voedselveiligheid, het vermijden van overproductie, de manier waarop we bedienen… op elk niveau zoeken we naar verbetering. We presenteren verse groenten in de saladebar bijvoorbeeld in minder diepe kommen of bieden aan het einde van de restaurantshift een beperktere menukaart aan. Via sensibilisering schaven we ook aan de gewoonten en verwachtingen van onze restaurantbezoekers. Het is niet alleen voor het milieu, maar ook ethisch en qua kosteneffectiviteit interessant om te strijden tegen voedselverspilling. Iedereen kan daaraan een bijdrage leveren”, zegt Florence Rossi.

Acties per sector: op voorhand bestellen op kantoor en à la Carte in ziekenhuizen

In woonzorgcentra is het op basis van het aantal inwoners mogelijk om exact te weten hoeveel maaltijden klaargemaakt moeten worden. Op kantoren is vrijdag dan weer een typische dag waarop opvallend meer voedselverspilling vastgesteld wordt. Telewerken, dat in de toekomst een gewoonte zal blijven, speelt hierin een rol.

“Werkgevers kunnen kiezen voor een nieuwe app waarin werknemers hun maaltijden op voorhand bestellen. Dit is een belangrijke volgende stap waarvoor we veel promotie gaan voeren, omdat we hiermee rechtstreeks strijden tegen de overproductie van maaltijden. Dat is een enorm belangrijke hefboom tegen voedselverspilling”, aldus Rossi.

In ziekenhuizen die de lunch elke dag stipt om 12 uur aanbieden, komen dienbladen vaak onaangeroerd terug naar de keuken. Patiënten hebben minder trek als ze kort daarna bijvoorbeeld nog een medisch onderzoek moeten ondergaan. In een pilootproject in Brussel realiseerde Sodexo een halvering van voedselverspilling door de patiënt zelf te laten kiezen om hoe laat de maaltijd geserveerd wordt.

In scholen maakt het label ‘vegetarisch’ gerechten instant minder populair.

“Minder dan 10% van de leerlingen is geneigd om spontaan voor een vegetarisch gerecht te kiezen. Wanneer ik pasta all’arrabiata kook, kleef ik die ‘veggie’-stempel daar bewust niet op en dan zie ik iedereen smullen”, zegt Berten Furniere, chef-gerant van Sodexo in het Sint-Barbaracollege in Gent. “Volgend schooljaar starten we met een nieuwe bewustwordingscampagne met doorzichtige afvalbakken. Daarin presenteren we dan alle restjes van de borden die niet leeggegeten zijn.”

Sodexo wil het voortouw nemen in de strijd tegen foodwaste en rekent daarbij op de inzet van alle actoren: zijn klanten, medewerkers in de keukens en bij de bediening en de eindklanten. “Soms moeten we een stukje flexibiliteit durven opgeven of onze eetgewoonten aanpassen. De positieve impact die je daarmee creëert op voedselverspilling is het meer dan waard”, besluit Florence Rossi.

Foto’s: Sodexo

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*