Sodexo België schaft plastic voor éénmalig gebruik af

Sodexo België bande vanaf donderdag 28 maart al het plastic voor éénmalig gebruik uit haar restaurants. De onderneming heeft besloten om wegwerpplastic af te schaffen of te vervangen door herbruikbare of recycleerbare oplossingen, en dit tegen 2020.

Een bijkomende stap in de campagne “Mission Zero Waste” tegen het afval. Sodexo erkent dat afval één van de belangrijkste uitdagingen is waaraan wij collectief het hoofd moeten bieden en zet “Mission Zero Waste” centraal in haar bedrijfsstrategie.

Aanpak

Sodexo kiest voor een stapsgewijze aanpak, met aandacht voor de afvalhiërarchie. Als eerste stap, zoveel mogelijk het gebruik van wegwerpplastic vermijden. Daarna volgt het hergebruik. En ten slotte, als er echt geen andere mogelijkheden meer zijn, recyclage. “Vandaag geven wij een sterk signaal aan onze Belgische klanten en consumenten”, zegt Jonathan Martens, Corporate Responsability Manager bij Sodexo België. “Wij schaffen in onze restaurants alle kunststofverpakkingen en andere plastic elementen voor éénmalig gebruik af, te beginnen met de plastic roerstaafjes voor koffie, rietjes en zakken. ”Plastic voor éénmalig gebruik komt immers heel vaak in de natuur terecht, met rampzalige impact op het milieu en meer bepaald op de zeefauna. Voor al deze producten beschikt Sodexo over duurzame, herbruikbare of recycleerbare oplossingen. “Plastic rietjes vervangen wij bijvoorbeeld door een evenwaardig alternatief in karton of door afwasbare rietjes in inox. En er bestaan ook houten roerstaafjes.”“ Wij willen dus tegen 2020 al het plastic voor éénmalig gebruik dat een restaurant verlaat, beperken en/of vervangen. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor de slakommetjes en smoothiebekers”, aldus Jonathan Martens. Jammer genoeg is het nu nog niet mogelijk om dit plastic overal volledig te vervangen. De duurzaamheidsmanager van Sodexo België ziet hiervoor twee redenen. “Om te beginnen is er in België nog geen compleet en geoptimaliseerd systeem om bepaalde kunststofsoorten te recycleren. En bovendien beschikken nog niet al onze klanten over het materiaal en/of de middelen die nodig zijn om bepaalde soorten plastic te reinigen en vervolgens te hergebruiken”

Welke vervangingsoplossingen?

Als toonaangevende speler in de sector van grootkeukens neemt Sodexo haar verantwoordelijkheid door het nemen van initiatieven om verantwoorde en duurzame oplossingen te vinden. “Deze oplossingen zullen nooit van het type “one size fits all” zijn”, verklaart Jonathan Martens. “Ze hangen immers af van veel factoren: het type keuken, de gewoonten van de consumenten, …”.Sommige klanten geven de voorkeur aan herbruikbare oplossingen, zoals afwasbare materialen die kunnen worden hergebruikt of een yoghurtbar met glazen potjes. Sodexo werkt in dit verband intensief samen met start-ups om innoverende oplossingen binnen de circulaire economie te ontwikkelen. De onderneming heeft ook veel aandacht voor kunststoffen van plantaardige oorsprong; een innovatie met een groot potentieel. Het is bijvoorbeeld mogelijk om het klassieke plastic van een slakommetje dat consumenten meenemen, te vervangen door een polymeer op basis van maiszetmeel. “Dat is een bijzonder interessant materiaal, want het wordt niet van aardolie gemaakt en kan worden gecomposteerd. En het is heel praktisch voor consumenten die op verschillende plaatsen werken en zich van het ene gebouw naar het andere of zelfs naar een andere vestiging begeven.” Toch ziet Jonathan Martens ook twee obstakels voor een toepassing op ruime schaal van dit materiaal. In de eerste plaats moet het absoluut apart worden ingezameld, omdat het anders in de vuilnisbak met het restafval kan terechtkomen en dan uiteindelijk wordt verbrand. Dat zou jammer zijn voor het milieu. En bovendien kan veralgemeend gebruik van maiszetmeel voor kunststoffen op termijn de teelt van mais als voedingsgewas in het gedrang brengen. Waakzaamheid is dus geboden.

Een globale aanpak

Geleidelijk alle plastic voor éénmalig gebruik bannen past voor Sodexo in een globale aanpak om de planeet duurzamer te maken. De onderneming heeft zichzelf immers “Zero Waste” (geen afval) als doelstelling opgelegd. “Preventie staat centraal in ons streven naar een duurzamere wereld. Het beste afval is afval dat niet wordt geproduceerd. En wanneer preventie onmogelijk is, willen wij dat op termijn al het afval wordt gerecycleerd en gerevaloriseerd.” Bijkomende stappen in die richting zijn een vermindering met 50% van de voedselverspilling en het bewustmaken van de consumenten van de ecologische voetafdruk van hun gerecht. Ten slotte biedt Sodexo haar klanten nu ook facilitaire diensten die koolstofneutraal kunnen worden gemaakt, zoals dat het geval is op het hoofdkantoor te Brussel. “Wij beschikken hiervoor over een aantal tools, die wij met de hulp van onze klanten geleidelijk toepassen. Zo nemen wij onze verantwoordelijkheid op voor de planeet en de samenleving. Onze betrokkenheid bij de campagne ‘Sign for my future’ past eveneens in dit streven”, besluit Jonathan Martens.

ad