Sam D’Huyvetter : kok met een conceptvisie

Sam D’Huyvetter is één van die koks en conceptontwikkelaar die de laatste jaren Gent en de ruime omgeving op de culinaire kaart heeft geplaatst. Een artikel schrijven over Sam D’Huyvetter is journalistieke harakiri plegen op culinair niveau. Er is een bijna ontelbare waslijst van restaurant- en culinaire initiatieven waar de chefkok zijn naam onder gezet heeft en waar zijn impact nog steeds voelbaar is. Noem hem als culinaire duizendpoot, maar dan wel één met in- en doorzicht. Iemand die steeds de nodige twee voeten op de grond weet te houden.

Den overzet

Door toedoen van zijn ouders kwam D’Huyvetter op jonge leeftijd in het Oost-Vlaamse De Pinte terecht. Een vakantiejob bracht hem aan de oevers van De Leie. Aan restaurant Nenuphar mocht hij  eerst mensen van de ene kant van de oever naar de andere vlotten. Maar algauw vond hij ook de weg naar de keuken waar afwas en ander klussen stonden te wachten. De onuitroeibare horecamicrobe had hem gebeten. Na enkele niet zo succesvolle studierichtingen werd de toen nog baardloze snaak uiteindelijk toch ingeschreven aan de Groene Poorte te Brugge. Bij een koksopleiding horen stages en daar werd D’Huyvetter opgemerkt door medeleerlingen en gerenommeerde namen uit de culinaire wereld. Het was Michael Vrijmoed die hem de keuken van Peter Goossens binnentrok. Na anderhalf jaar lonkten terug de oevers van De Leie. De jonge kok wist zijn stempel te drukken bij de opstart van ’t Latemke, was twee jaar kok in de Vinteux in De Pinte en werkte twee jaar in Fou d’O aan de Gentse Snepkaai.

Van brasserie tot concept store

In 2013 liet D’Huyvetter zich voor eerst opmerken als ‘zelfstandige zaakvoerder’, door samen met Thomas Schmidt, die hij kende van bij Peter Goossens, Brasserie Boulevard aan de Kortijksesteenweg in Sint Martens Latem op te starten.  De grote wijnkast in het midden van de toenmalige zaak, een open keuken in een laagdrempelige zaak, die met zijn suggesties de lat ook iets hoger kon leggen zorgde meteen voor een duidelijk beeld waar Sam D’Huyvetter voor stond. En dat hebben ze in het Gentse en verre omstreken geweten. Er was ook tijd en creatieve invulling voor festivalcatering voor foodtrucks en voor Kitchen Story en Pleasure Boutique aan de Kortrijksesteenweg te Sint Martens Latem. Het waren twee concepten waar afhankelijk van de vigerende coronaregels een combinatie van een food-market, traiteur en restaurant, waar klanten zelf hun dagschotel konden samenstellen. Kitchen Story spitste zich vooral toe op het verhaal achter de aangeboden producten. Daarbij bleef de focus steeds op kwaliteit, passie & ambacht. Maar teveel beperkingen beslisten anders over het lot van het smakelijke initiatief. Diezelfde pandemie zorgde voor talrijke pop ups up waarvan we persoonlijk graag Fabriek in Drongen en Utopia in Gent onthouden. Utopia was een project in aanloop naar de opening van hotel Yalo in Gent.

De corona golf

Voor veel horeca ondernemers was corona een stille periode, een tijd van bang afwachten en hopen op beterschap. Maar niet voor Sam D’Huyvetter dus. Voor het toen in opbouw zijnde Gentse hotel Yalo tekende hij mee het concept uit op gebied van Food & Beverage. Hij gaf met zijn visie en inzicht mee gestalte aan de heropstart van het aperitiefmoment De Blauwe Kiosk tijdens de weekends op de Gentse Kouter. Verder tekende hij de krijtlijnen uit voor Bar Bask in Gent en voor La Boucherie in Sint Martens Latem.

Bar Bask

Na  alle commotie rond corona, geslaagde, succesvolle en minder gelukzalige projecten opende Sam D’Huyvetter in de zomer van 2021 Bar Bask. Eindelijk weer een restaurant schreeuwde hij uit, alsof hij stilgezeten had. Bar Bask is een Baskisch geïnspireerd restaurant met pinxtos maar ook veel andere gerechten met vis- en schaaldieren in de hoofdrol. Op de Baskische grill weet grilexpert Jordin Michiels op aangeven van visfanaat Gilles Bogaert (inkt)vissen en langoustines te bereiden. Terwijl D’Huyvetter  graag meehelpt wanneer er vlees van het Baskische runderras txogitxu besteld wordt. Zijn voorliefde voor een goed stuk vlees, op de juiste wijze geserveerd heeft de kok met een getalenteerd team ook geserveerd in één van de beste vleesrestaurants van Vlaanderen, La Boucherie in Sint Marten Latem. Hendrick Dierendonck, Luc De Laet en Monarti Fine Food stonden er garant voor een selectie vlees op gastronomische wijze bereid. Maar Sam D’Huyvetter is een realistische horecaondernemer en weet dat niet iedere zaak een succesformule kan zijn, hoe kwalitatief en professioneel het ook aangepakt wordt. Bij Bar Bask zit er ondertussen een uitbreiding aan te komen met Tabera Bask in het nabij gelegen hoekpand. Een laagdrempelige zaak waar de Baskische traditie van een ganse dag door van kleine gerechten en drankjes te genieten in ere zal gehouden worden. Dan kan dan ook eventueel gecombineerd worden met een bezoek aan Bar Bask.

Brand Bites

Begin mei vond de 6de editie van de Gault&Millau Culinary Innovators Awards Show plaats. Meer dan 100 innovatieve bedrijven, personen en organisaties werden genomineerd. Uit deze indrukwekkende lijst van genomineerden werden uiteindelijk 8 winnaars geselecteerd in 7 categorieën. Onder hen bevond zich Sam D’Huyvetter, die niet onterecht de Digital & Social Media Award in ontvangst mocht nemen. De uitgekiende social mediacampagnes die Sam en zijn team hebben ontwikkeld, hebben niet alleen de restaurants waarvoor ze werken in de schijnwerpers gezet, maar hebben ook de jury weten te overtuigen. Vooral hun creatieve Instagram reels sprongen eruit en trokken veel aandacht. Sam D’Huyvetter kondigde meteen aan dat hij binnenkort samen met Nina De Cuyper ‘Brand Bites’ opricht, een marketing agency gericht op ondernemers in de hospitality sector. Met hun uitgebreide expertise in deze branche willen zij ondernemers ondersteunen bij het opbouwen, versterken en laten opvallen van hun merk. “Ik geloof dat gastronomie om meer draait dan de klassieke witte tafellakens en koksmutsen, ik zeg liever let’s kick gastronomy in the balls. Deze filosofie willen we ook met Brand Bites waarmaken. Traditionele grenzen doorbreken met een goede portie rebelsheid,” aldus D’Huyvetter. In het verleden werkte hij die filosofie niet alleen uit voor zijn eigen restaurants en pop –ups maar deed dat ook al voor het project ferme Le Devant. Hierbij deelt de chef zijn passie voor goed eten met de beste producten met schoonvader Dimitri De Cuyper.  Hoeve Le Devant brengt de natuur recht op het bord. Tal van de hoeveproducten die steeds verder ontwikkeld en verbeterd worden zijn de basis van veel gerechten in de brasseries Pakhuis-Gent, La Quincaillerie-Brussel en Dock’s Café-Antwerpen.

Toekomst

Wat de toekomst brengt dat weet zelfs een horeca visionair als D’Huyvetter niet. Taberna Bask is het eerste concrete te realiseren conceptproject. Maar in de ondertoon van een rijk gevuld gesprek konden we toch vermoeden dat er meer omgaat in de gedachten van iemand (en zijn team) die niet alleen kok maar ook conceptontwikkelaar is. Dat alles met een smash burger van zijn tijdelijk hamburgerrestaurant The Dudes te Gent in de hand.

auteur: JAVE – foto’s: Brand Bites – Sam D’Huyvetter

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*