Pladijs vis van het jaar

VLAM, Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing vzw, heeft samen met de Vlaamse visserijsector voor de 32ste keer een Vis van het Jaar gekozen. Door elk jaar een Noordzeevis in de schijnwerpers te zetten illustreert VLAM dat vis eten veel variatie toelaat. Pladijs mag een jaar lang alle aandacht naar zich toetrekken.

Schaduwvis…. .
In Hotelschool Ter Duinen in Koksijde was het Minister van Landbouw en Visserij, Hilde Crevits, die, via een videoboodschap, de Europese schol op de ere plaats mocht tillen voor een groot publiek. ‘Pladijs is de meest aangevoerde vissoort in de Vlaamse vissershavens maar wordt slechts door 8% van de Belgische gezinnen aangekocht om thuis te eten. Er is dus beslist nog potentieel voor deze lekkere vis van bij ons’, stelde de minister. Ze onderschrijft de keuze van VLAM en de Vlaamse visserijsector om pladijs te verkiezen als Vis van het Jaar 2020, die ook al in 2013 deze titel kreeg.

Pladijs voor de horeca
Pladijs op de kaart zetten voor de horeca heeft, zeker in deze periode, maar ook daarbuiten zijn voordeel. Niet alleen is er de media aandacht als verkiezing van Vis van het jaar, bovendien is de vis nog tot de feestdagen op zijn best. Het is ook een typische Noordzeevis gevangen door onze vissers. Pladijs geniet niet de reputatie van tong in de keuken maar is beslist het proberen waard. Zowel gebakken, gepocheerd of gestoofd, in filets of uit één stuk, is pladijs een echte lekkernij. Pladijs laat zich bovendien heerlijk krokant bakken op het vel. De smaak van pladijs is ronduit uitstekend en het visvlees is fijn, stevig en mals. Bovendien is pladijs vaak interessant geprijsd. VLAM heeft een receptenfolder gemaakt met enkele lekkere gerechten met pladijs. De recepten werden uitgewerkt door chef en culinaire inspirator Ilse D’hooge. Ze werden in samenwerking met studenten van hotelschool Ter Duinen uit Koksijde onder leiding van Dries Cloet klaargemaakt voor de persvoorstelling van de Vis van het Jaar. Ook via mediapartnerships brengt VLAM pladijs onder de aandacht bij de consument. Dit gebeurt onder de vorm van artikels en online video’s. Ook het eigen kookplatform lekkervanbijons.be en de afgeleide socialemediakanalen (Facebook en Instagram) zijn belangrijke informatie- en inspiratiekanalen.

Viskok van het Jaar
Normaal zou in deze periode ook de wedstrijd ‘Viskok van het Jaar’ doorgaan. Al meer dan dertig jaar een vaste waarde tijdens Horeca Expo. Maar door de Covid-19 crisis hebben veel koks andere prioriteiten aan hun hoofd dan zich te concentreren op een wedstrijd. Ook de jury die in deze wedstrijd heel veel tijd en energie steekt zag andere doelstellingen. De organisatoren van VLAM hebben dan maar, terecht, beslist dat de wedstrijd na een meer dan 30 jarige traditie niet zal plaatsvinden. Als alles ooit een een beetje normaal zal verlopen zal de wedstrijd volgend jaar weer op de kalender verschijnen. Dit wil echter niet zeggen dat de visserij sector niet verder zal gepromoot worden naar de horeca en zijn consumenten toe.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*