Personeel in horeca groot slachtoffer van Covid-19

Horeca- en cateringbedrijven ervaren pittige tijden. Tegen de stroom in toch proberen omzet te draaien en bezoekers aan te trekken. Dit blijkt uit onderzoek van Foodservice Community i.s.m. GROUP7 onder bijna 600 horeca-, fastservice- (dit zijn broodjeszaken en frituren) en cateringprofessionals, dat tussen september en november 2020 werd gehouden in heel België.

Bezorging en afhaal

Er wordt veel gehyped rondom maaltijdbezorging, maar hoe staat het er echt voor? Is het echt zo groot, of toch meer een grote steden ding? Foodservice Community onderzocht het bij haar panelleden in horeca, frituren en broodjeszaken. Ruim 1/3 had voor corona een afhaal- en/of bezorgingmogelijkheid. Hierbij zijn duidelijke verschillen tussen de segmenten zichtbaar. Binnen fastservice had namelijk 83% al afhaal en/of bezorging voor corona en binnen horeca 33%.

Binnen Horeca geeft 38% aan nog steeds geen afhaal en/of bezorging aan te bieden. Afhaal in horeca is gestegen, 18% is begonnen met alleen afhaal en 12% met afhaal én bezorging sinds corona.

De verschillen tussen de Vlaanderen en Wallonië zijn groot. In Wallonië is slechts 13% is met afhaal en/of bezorging gestart sinds corona t.o.v. 30% in Vlaanderen.

Bijna 1/5 in catering heeft afscheid genomen van A-merken

In het onderzoek is ook aan alle respondenten gevraagd welke maatregelen men genomen heeft t.b.v. de inkoop en bedrijfsvoering sinds maart. Lokaal inkopen is enorm gestimuleerd door de overheid, maar slechts 12% heeft dit gedaan. 75% in catering en 52% in horeca en fastservice hebben aanpassingen gedaan in de inkoop.

Om het rendement te verbeteren is 14% in horeca en fastservice overgeschakeld van een A-merk naar eigen merk groothandel of goedkoper merk, dit is 19% (bijna 1/5!) in catering.

Bezettingsgraad en aantal personeelsleden dalen

Personeel is de eerste post waarop men heeft bespaard in horeca. Ongeveer 50% heeft dit gedaan, 60% door ontslag van vast personeel en 55% door stoppen met interim en flexwerkers. “De mogelijkheden om personeel in dienst te houden zijn voor de horeca duidelijk op, het water staat aan de lippen. Uiteindelijk zijn bezorging en afhaal voor veel locaties nog niet eens kostendekkend” aldus Carolien Plevier van Foodservice Community en GROUP7.

In de bedrijfs-, overheids- en onderwijscatering draait men gemiddeld op 58% van voor de coronacrisis, ook hier heeft 51% zijn personeelsbezetting verlaagd.

Verwachting

“Regelmatig wordt ons gevraagd wat we verwachten voor 2021. In het eerste kwartaal verwachten we voor de horeca, partycatering en bedrijfs-, overheids- en onderwijscatering nog een hele zware tijd, met helaas bijbehorende faillissementen. Vanaf het 2e kwartaal verwachten we een herstel van de sector. We zagen een relatief goede zomer dit jaar, dus de consument wil echt wel naar de horeca. Zaken zullen helaas failliet gaan, maar nieuwe ondernemers of reeds gestopte ondernemers zullen de sector weer nieuw leven inblazen. Ook veel groothandels hebben het door de crisis erg moeilijk, we verwachten daar een 2e consolidatie golf. Na zo’n crisis zullen de meest kapitaalkrachtige horeca bedrijven overeind blijven, zij zullen wellicht meer locaties openen en ketens zullen de mogelijkheid zien om te groeien. In 2022 verwachten we weer op niveau van 2019 te zijn. Een verloren 2 jaar, met veel individueel leed, maar we zijn een sector die veerkrachtig is een goede comeback zullen maken!”, aldus Carolien Plevier.

En in de tussentijd?

Alle leveranciers aan de foodservice markt moeten in contact blijven met hun klanten en relaties, en dat doe je best digitaal op dit moment. Meer dan 80% bestelt online en informatie zoekt men op websites van fabrikanten, groothandels, brancheorganisaties en vakbladen. E-mail nieuwsbrieven doen de rest.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*