Pandemie doet meer online bestellen en gezonder eten

De Edenred FOOD Barometer toont aan dat Covid wel degelijk invloed heeft op de eetgewoonten. Zo is het digitale aspect erg belangrijk geworden. Verder erkent een belangrijk deel van de respondenten het belang van gezonde voeding.

Edenred, Belgische marktleider op het gebied van maaltijdcheques, publiceert elk jaar de FOOD Barometer, een onderzoek dat de eetgewoonten van werknemers en het gedrag van restauranthouders in heel Europa onder de loep neemt. In totaal werden meer dan 40.000 werknemers en 2.300 restauranthouders in 20 landen bevraagd. De FOOD barometer analyseert vooral de eetgewoonten van de werknemers tijdens de werkdag en hoe restauranthouders de lunchpauze aanpakken. Uit de resultaten blijkt dat de pandemie wel degelijk invloed gehad heeft op de eetgewoonten van werknemers.

Digitalisering op het menu

Dankzij digitale bestelmogelijkheden konden werknemers tijdens de lockdowns van hun favoriete restaurants en gerechten blijven genieten. Maar liefs 72 % van de ondervraagde werknemers heeft tijdens de lockdowns bestellingen geplaatst via online bezorg-, afhaal- of ophaaldiensten. 87 % wil zelfs dat restaurants ook na de pandemie bezorg- of afhaaldiensten blijven aanbieden.

Daarnaast slaagde 60 % van de ondervraagde restauranthouders erin om aan het werk te blijven dankzij de invoering van een bezorging- of afhaaldienst. Een derde (34 %) had al een bezorgingsdienst voor de coronacrisis losbarstte.

Evenwichtige voeding

Iets meer dan de helft van der respondenten (53 %) is zich tijdens de lockdowns meer bewust geworden van het belang van gezonde en evenwichtige voeding. 56 % verwacht dat de restaurants ook hun menu’s gaan aanpassen naar een gezonder aanbod. Ondanks de grotere bewustwording, worden het eetpatroon wel nog niet omgegooid. Terwijl 21 % van de respondenten zegt dat ze tijdens de crisis gezonder zijn gaan eten, houdt 70 % hetzelfde eetpatroon aan. Bijna 1 op 10 van de ondervraagden (9 %) zegt zelfs ongezonder te zijn gaan eten.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*