Oostende investeert extra buiten hoogseizoen

Oostende zal vanaf 2020 extra inspanningen doen in citymarketing en in nieuwe evenementen buiten het traditionele hoogseizoen. Zo moeten toeristen in het voor- en najaar nog meer de weg vinden naar de Stad aan Zee. De middelen hiervoor worden verzameld door een verhoging van de Oostendse verblijfsbelasting, ook wel city tax genoemd, van 2.00 naar 2.83 euro per nacht per kamer. De aanpassing gebeurt in samenspraak met HoReCa Middenkust en de Oostendse hotels. 

Vanaf 2020 zullen toeristen die in Oostende overnachten 2.83 euro betalen per nacht per kamer (3 euro inclusief btw). De stad plaatst zich daarmee op dezelfde hoogte als bijvoorbeeld Gent. De extra inkomsten gaan rechtstreeks naar Toerisme Oostende vzw om te investeren in citymarketing en in seizoensverbredende evenementen.

“Toerisme is een belangrijke economische motor voor onze stad. Dankzij het invoeren van de city tax werd in het verleden met succes extra ingezet op de winterperiode. Door deze acties is Oostende een stad geworden van alle seizoenen. Deze nieuwe middelen, bijgedragen door de bezoekers van onze stad, moeten ervoor zorgen dat we deze tendens nog kunnen versterken. We zullen hiervoor extra focussen op de maanden februari, maart en november.”, aldus Burgemeester Bart Tommelein.”

“De bijkomende middelen zullen ongetwijfeld resulteren in het verhogen van het verblijfstoerisme in wat voorheen bestempeld werd als het laagseizoen.”, zegt Peter Craeymeersch, Algemeen Directeur van Toerisme Oostende vzw. “Ook internationaal zullen we bijkomend investeren in communicatie waarbij Oostende ten volle als Ensorstad gepositioneerd wordt met het het nieuwe James Ensorhuis als speerpunt.” 

De aanpassing van de city tax gebeurde in samenspraak met HoReCa Middenkust. Voor hen is het belangrijk dat de inkomsten van de city tax volledig gebruikt worden voor het promoten van hun toeristisch product. “We werken zeer goed samen met Toerisme Oostende vzw.”, vertelt voorzitter Bart Boelens. “Ook wij hebben de voorbije jaren stevig geïnvesteerd, denk maar aan de verschillende nieuwe of gerenoveerde hotels. Samen zullen we onze stad nu nog sterker in de markt kunnen zetten.”

 

ad

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*