Online reserveringsystemen voor restaurants brengen winst op

Kan een restaurant nog zonder een online reserveringssysteem? Vele restaurant-houders denken van niet. Het loont in ieder geval de moeite om zich als restauranthouder aan te sluiten bij een reserveringssite. Jij verkoopt opmerkelijk meer couverts en alles wordt automatisch geregistreerd. Er wordt efficiënter gewerkt en je bespaart heel wat op personeelskosten. Kortom: een reserveringsysteem zorgt voor minder werk en meer inkomsten. 

Voordelen

Een eerste voordeel van een online reserveringssysteem is dat er minder werk voor de restauranthouder is, zodat hij meer tijd heeft voor de corebusiness: de gastvrijheid. Een online reserveringssysteem neemt veel werk uit handen. Reserveringen worden automatisch toegevoegd, gewijzigd of geannuleerd. Bovendien worden de tafels optimaal ingepland en gebeurt de communicatie met de klanten automatisch (desgewenst in meerdere talen). 

Een zeer groot voordeel is dat gasten op ieder moment online een reservering kunnen maken, wijzigen of annuleren. Dat bespaart de restauranthouder niet alleen veel telefoontjes, maar zorgt er ook voor dat gasten buiten de uren bij het restaurant terecht kunnen om een reservering te maken. Een reserveringstool zoals Resengo toont de realtime online beschikbaarheid in het restaurant, waardoor de gasten niet meer hoeven te bellen naar de zaak om onmiddellijk bevestiging te krijgen. 

Tenslotte heeft de restauranthouder de reserveringen altijd en overal bij de hand. Reserveringen kunnen 24/7 geraadpleegd worden, door verschillende medewerkers tegelijk, van op elk toestel. 

Bijkomende functionaliteiten

Er zijn nog andere functionaliteiten aan online reserveringssystemen. Zo zorgt bijvoorbeeld Resengo voor een no-showpreventie. Dankzij automatische herinnerings- en bevestigingsmails worden gasten herinnerd aan hun aankomende bezoek. De restauranthouder kan er ook voor kiezen om no-shows te voorkomen dankzij het vragen van voorschotten of creditcardgarantie.

Met timeslots kan de restaurateur zelf bepalen hoeveel en in welke periode hij een tafel aanbiedt. Op die manier is zelfs een vorm van yield management mogelijk: lege tafels kunnen via gerichte acties via het internet op termijn gevuld geraken. Zo krijg je een optimale invulling van de tafels, zodat men zoveel mogelijk couverts kan ontvangen. Men kan ook makkelijk tafels dubbelen of meerdere shiften online laten reserveren. 

Handig hierbij zijn de digitale tafelplannen. Zo kan de restauranthouder makkelijk reserveringen verplaatsen, aanpassen of notities toevoegen. Hij behoudt een handig overzicht over alle zones in het restaurant, zoals een extra zaaltje of terras. 

Dankzij het aanduiden van reserveringsstatussen ontstaat een handige realtime ontvangstlijst die het zaalpersoneel duidelijk maakt welke gasten nog zullen arriveren. Wanneer de restauranthouder beslist om het reserveringssysteem open te laten staan tijdens de shift, kunnen reserveringen nog realtime binnenkomen. 
Online reserveringsystemen verzamelen enorm veel data, waardoor de restauranthouder een klantendatabase kan aanleggen. Hierdoor wordt gepersonaliseerde communicatie met de gasten mogelijk. Zo kan de restauranthouder onder andere nieuwsbrieven en verjaardagsmails uitsturen naar de volledige klantendatabase of naar bepaalde doelgroepen. 

Online reserveringssystemen bieden niet enkele een duidelijk overzicht van de reserveringen, de ontvangstlijst en het tafelplan, maar toont ook een overzicht van betalingstransacties en reserveringsstatistieken. 
Tot slot maken online reserveringssystemen zoals Resengo het mogelijk om koppelingen te maken met de bekende horecasoftwaresystemen, wat voor een optimale werking in het restaurant zorgt en nuttig is voor de verzameling van klantendata. Zo kunnen de reserveringen en klantendata in Resengo onder andere gekoppeld worden aan het mailingssysteem MailChimp, het kassasysteem Lightspeed, de personeelsplanningstool Onlinewerkrooster, de online betalingstool Ingenico en boekingswebsites zoals BookDinners, Gault&Millau en DiningCity. 

Reserveringssites en kostenmodellen

De keuze van de reserveringssite hangt af van factoren zoals prijs en de functionaliteiten en de mogelijkheden die je wil hebben. In ons land maken de meeste restaurateurs gebruik van reserveringssites zoals Resengo (resengo.com), Tablebooker (tablebooker.be), Restobooker (ww.littlerestaurant.com) en Tablemanager (tablemanager.be). Steeds meer wordt er gebruik gemaakt van apps en functionaliteiten voor het gebruik van de smartphone.

Er zijn twee kostenmodellen voor deze online reserveringstools. Sommige tools vragen een variabele kost die afhangt van het aantal reserveringen of het aantal gereserveerde couverts. Bij sommige reserveringssystemen betaalt de restauranthouder meer voor reserveringen die voor het diner gebeuren dan voor reserveringen voor de lunch. Voor grote restaurants of restaurants die veel reserveringen aannemen, kan dit bedrag onverwacht oplopen.
Andere tools, zoals Resengo, vragen een vaste licentiekost per maand. Dit is een laag vast maandelijks bedrag dat onafhankelijk is van het aantal reserveringen of het aantal couverts.

Wat kan online reserveringssysteem de restaurateur opbrengen? 

De aanbieders van online reserveringssystemen beweren dat de restauranthouders meer winst boeken dankzij deze tools. Resengo verwerkt maandelijks tussen de 2 en 3 miljoen couverts. Het reserveringsplatform stelde een Case Study op met de vraag hoeveel een online reserveringssysteem een restaurateur kan opbrengen.

Resengo vertrekt vanuit de hypothese dat een online reservering gemiddeld 3.3 couverts telt, gemiddeld 64 euro opbrengt (food cost 35 % + food spent van 30 euro per persoon) en dat hun klanten gemiddeld 304 reserveringen hebben per maand. 

Het online reserveringsplatform maakt dan de berekening. Resengo gaat uit van een gemiddelde winst bij het vermijden van 1 no-show per maand: 64 euro.  Vervolgens stelt men dat 3 % reserveringen tussen 0u00 en 07u00 gebeurt. Zonder online reserveringssysteem zou de restauranthouder gemiddeld de helft van de reserveringen missen, waardoor hij 292 euro per maand minder inkomsten zou hebben (berekend als 3 % x 0.5 x 304 = 4.65 extra reserveringen). Tenslotte zorgt een optimale tafelbezetting volgens Resengo ervoor dat de capaciteit van het restaurant gemiddeld met 2 tafels verhoogt, wat de winst op 1024 euro per maand brengt (berekend als 2 extra tafels van 3.3 couverts x 2 avonden x 2 weken = 16 extra reserveringen). Het sommetje van 64 + 292+ 1024 bedraagt dan 1380 euro. Zo veel winst per maand boekt een restauranthouder volgens Resengo als hij gebruik maakt van het online reserveringssysteem.

auteur: Peter Van Oyen – Foto: i-stock – Bron: Resengo

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*