Online reserveringssites voor restaurants kunnen winst opbrengen

Steeds meer restauranthouders maken gebruik van online sites, waarop gasten een tafelplekje kunnen reserveren. Deze online reserveringssites zijn ondertussen big business geworden. Het loont immers de moeite om zich als restaurateur aan te sluiten bij zo’n reserveringssite. Jij verkoopt opmerkelijk meer couverts en alles wordt automatisch geregistreerd. Bovendien wordt er efficiënter gewerkt en bespaar je heel wat op personeelskosten. Samengevat kan je stellen dat een reserveringssysteem voor minder werk en meer inkomsten zorgt. Als extra voordeel kan een online reserveringssite zorgen voor een no-show preventie.

Big business

Onlangs raakte bekend dat de Zenchef/Formitable groep het Belgische online platform voor restaurantreservaties Resengo overnam. In januari van dit jaar was er al een fusie geweest tussen het Franse Zenchef en het Nederlandse Formitable. Met de Acquisitie van Resengo, hoopt de Frans/Nederlandse groep Europees marktleider te worden in wat vandaag restauranttechnologie genoemd wordt.

Het Belgische platform Resengo komt dus terecht bij de gebundelde reserveringssite Zenchef/Formitable. Voorlopig blijven de drie sites afzonderlijk werken onder hun respectievelijke merknaam, maar het is de bedoeling om op termijn naar één reserveringsplatform te gaan met één merknaam. Resengo brengt zo’n 3.500 klanten aan. Momenteel bedienen Zenchef, Formitable en Resengo zo’n 15.000 klanten in Europa. De drie platformen laten de deelnemende restaurants een vaste vergoeding per jaar betalen, in tegenstelling met andere reserveringsplatformen die werken met een vergoeding per reservering.

De ambitie van Zenchef/Formitable/Resengo om Europees marktleider in de online restaurantreserveringssector te worden is geen gemakkelijke opgave, want concurrenten als The Fork (Tripadvisor) en Open Table (The Priceline Group) gaan er prat op dat wereldwijd 60.000 restaurants hun platform gebruiken. Ook in België is de markt zeer concurrentieel. Naast Resengo heb je nog TableFever en Tablebooker die samen het gros van de markt inpalmen.

Toch gelooft de Frans/Nederlands/Belgische groep dat er in ons land en in Europa nog veel mogelijk is inzake groei. Zo liet Dirk Gypen, CEO van Resengo, optekenen dat in Europa momenteel vier op tien restaurants nog altijd geen online reservatiesysteem heeft en dat er dus nog veel marge is. Het mag bijgevolg duidelijk zijn dat de online reserveringsites-markt big business is geworden en dat er in de nabije toekomst door de diverse reserveringsplatformen een stevig robbertje zal worden gevochten om de overblijvende restaurants vooralsnog binnen te halen.

Minder werk, meer inkomsten

De vraag blijft echter waarom je als restauranthouder een online reserveringsysteem zou moeten hebben. Meestal wordt er door de vertegenwoordigers van die online sites gesteld dat zo’n platform voor de horecazaak winst oplevert. Zo zou het reserveringsysteem zorgen voor minder werk en voor meer inkomsten.

Dat een reserveringsplatform de restauranthouder werk bespaart, is inderdaad een feit. Zo worden reserveringen door het systeem automatisch toegevoegd, gewijzigd of geannuleerd. Bovendien worden de tafels optimaal ingepland en gebeurt de communicatie met de klanten automatisch (desgewenst in meerdere talen).

Een zeer groot voordeel is dat gasten op ieder moment online een reservering kunnen maken, wijzigen of annuleren. Dat bespaart de restauranthouder niet alleen veel telefoontjes, maar zorgt er ook voor dat gasten buiten de uren bij het restaurant terecht kunnen om een reservering te maken. De meeste reserveringsystemen tonen de realtime online beschikbaarheid in het restaurant, waardoor de gasten niet meer hoeven te bellen naar de zaak om onmiddellijk bevestiging te krijgen.

Tenslotte heeft de restauranthouder de reserveringen altijd en overal bij de hand. Reserveringen kunnen 24/7 geraadpleegd worden, door verschillende medewerkers tegelijk, van op elk toestel.

Met timeslots kan de restaurateur zelf bepalen hoeveel en in welke periode hij een tafel aanbiedt. Op die manier is zelfs een vorm van yield management mogelijk: lege tafels kunnen via gerichte acties via het internet op termijn gevuld geraken. Zo krijg je een optimale invulling van de tafels, zodat men zoveel mogelijk couverts kan ontvangen. Men kan ook makkelijk tafels dubbelen of meerdere shiften online laten reserveren.

Handig hierbij zijn de digitale tafelplannen. Zo kan de restauranthouder makkelijk reserveringen verplaatsen, aanpassen of notities toevoegen. Hij behoudt een handig overzicht over alle zones in het restaurant, zoals een extra zaaltje of terras.

Dankzij het aanduiden van reserveringsstatussen ontstaat een handige realtime ontvangstlijst die het zaalpersoneel duidelijk maakt welke gasten nog zullen arriveren. Wanneer de restauranthouder beslist om het reserveringssysteem open te laten staan tijdens de shift, kunnen reserveringen nog realtime binnenkomen.

Online reserveringsystemen verzamelen enorm veel data, waardoor de restauranthouder een klantendatabase kan aanleggen. Hierdoor wordt gepersonaliseerde communicatie met de gasten mogelijk. Zo kan de restauranthouder onder andere nieuwsbrieven en verjaardagsmails uitsturen naar de volledige klantendatabase of naar bepaalde doelgroepen.

Online reserveringssystemen bieden niet enkel een duidelijk overzicht van de reserveringen, de ontvangstlijst en het tafelplan, maar tonen ook een overzicht van betalingstransacties en reserveringsstatistieken.

Tot slot maken online reserveringssystemen het mogelijk om koppelingen te maken met de bekende horecasoftwaresystemen, wat voor een optimale werking in het restaurant zorgt en nuttig is voor de verzameling van klantendata. Zo kunnen de reserveringen en klantendata bijvoorbeeld gekoppeld worden aan mailingssystemen, kassasystemen, personeelsplanningstools, online betalingstools en zelfs boekingswebsites.

No show-preventie

Jaarlijks komen duizenden  mensen niet opdagen na een reservatie. Voor een gemiddeld restaurant bedraagt het omzetverlies al gauw duizenden euro’s.  Sommige boekingsplatforms stellen vast dat één op vijf reservaties in een restaurant ofwel op het laatste nippertje geannuleerd wordt ofwel een no-show blijkt te zijn.

Reserveringssystemen kunnen misschien soelaas bieden. Via de reserveringsplatformen kunnen restauranthouders dankzij automatische herinnerings- en bevestigingsmails gasten herinneren aan hun bezoek. Men kan eventueel ook vragen om de reservering te bevestigen of om te verwittigen als men niet komt opdagen. Annuleringen omzetten in lastminuteboekingen is ook een optie.

Zo’n 10 % van de no-shows zou te maken hebben met dubbelboekers die pas in laatste instantie beslissen waar te gaan eten en niet annuleren bij de andere zaak. Er zijn reserveringsplatformen die gasten die op hetzelfde tijdstip dubbel reserveren automatisch een melding versturen aan de gast én het restaurant om onmiddellijk actie te nemen.

De restauranthouder kan er ook voor kiezen  om no-shows te voorkomen dankzij het vragen van voorschotten of creditcardgarantie.  Vooral sterrenrestaurants beginnen voorschotten te vragen om de negatieve evolutie in het boekingsgedrag van sommige gasten tegen te gaan.

Peter Van Oyen

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*