Nieuwe voorzitter en gids voor Horeca Leuven

In Leuven werd de 32e editie van de Horecagids voorgesteld. “Ho.Re.Ca Leuven, Visit Leuven, Centrummanagement en Middenstand Leuven werkten al voor de negende keer samen voor de gids”, zei Danny Justens die als voorzitter van Ho.Re.Ca Leuven meteen de fakkel doorgaf aan Kevin Vanderauwera.

Gastronomie en toerisme
Horecagids Leuven is een van de langstlopende tradities in de universiteitsstad. Wat begon als een puur horecaverhaal groeide langzaam maar zeker uit tot een jaarlijkse brochure die ook bijzonder nuttig is voor toeristen. Net zoals vorig jaar werd de Horecagids ook verrijkt met toeristische informatie. Eigenlijk is het een praktische wegwijzer voor iedereen die Leuven op culinair en cultuur-historisch vlak wil ontdekken. Leuven staat de laatste jaren steeds prominenter op de culinaire kaart met tal van leuke cafés, restaurants en heel wat toeristische troeven. En dat is zelfs bij een kleine stadswandeling duidelijk te merken.

Met de deegrol
Eerder op de week, tijdens de nieuwjaarsreceptie, had de nieuwbakken voorzitter van Ho.Re.Ca Leuven, enkele niet mis te verstane boodschappen geuit naar het stadsbestuur toe.
Zo wees hij onder meer op het overaanbod in de sector en de gevolgen van deloyale concurrentie.
“Met de vele maaltijdbezorgers of snelle take away-zaken is er weer iets nieuw dat onze stad overspoelt en of al deze trends blijvers zijn, zal de toekomst uitwijzen. Maar…er zijn toch enkele aandachtspunten die we in het oog moeten houden in ons Leuven. Zo moeten we streven naar een kwaliteitsvolle horeca en waakzaam zijn voor een overaanbod. Geloof me, niet enkel de horeca maar ook de stad zelf zal daar het slachtoffer van worden.” volgens de voorzitter. Hij riep de stad op om samen met de horeca en andere handelsorganisaties te vechten om de culinaire waarden van de stad te beschermen tegen deloyale concurrentie.

Vergeten
Ook het subsidiebeleid werd door een puntzeef gehaald. Volgens Vanderauwera vergeet het stadsbestuur hoe belangrijk de horeca is. Tijdens de verdeling van de subsidies wrtd de grootste belangenvereniging van de horeca vergeten. In plaats van aan de zijlijn te blijven toekijken wordt er gehoopt dat de de middelen voortvloeiend uit de horeca ook zouden terugvloeien naar de sector.
Er was ook nog een veeg uit de pan omtrent communicatie. Tijdens de opstelling destijds van het horecabeleidsplan werd al gewezen op de gebrekkige communicatie naar leveranciers, klanten en zaakvoerders wanneer het gaat over werkzaamheden in de straat. Maar helaas blijkt in de praktijk dat communicatie daarrond vanuit het stadsbestuur zeer moeilijk is.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*