Mobiele app Too Good To Go brengt voedseloverschotten naar de consument

Na sluitingstijd belanden in restaurants heel wat dagverse maaltijden en overschotten in de vuilnisbak. Meestal gaat het om producten die niet meer geschikt zijn voor de verkoop, maar nog wel perfect zijn voor consumptie. Via de gratis mobiele applicatie Too Good To Go kunnen restauranthouders hun voedseloverschotten tegen een lagere verkoopsprijs kwijt aan de lokale consument. Dat betekent minder afval, extra omzet en nieuwe klanten.

De mobiele app Too Good To Go ontstond in 2016 als een kleinschalige Deense start-up. Het doel was simpel: voedselverspilling aanpakken. Hoe dit zou gebeuren, blijft grotendeels hetzelfde als toen: lokale handelaars bieden op de gratis app tegen een derde van de gebruikelijke prijs verrassingspakketten aan.

In 2018 maakte Too Good To Go zijn intrede in ons land. Ondertussen registreerden reeds 2.349 lokale handelaren in België zich op de Too Good To Go-app. Daarvan zijn er momenteel 2.040 actief gebruiker. Het gaat vooral om supermarkten, restaurants en bakkerijen. Cateraars en hotels zijn momenteel nog in de minderheid, maar potentieel is er zeker. Samen verkochten geregistreerde handelszaken in België via de app al maar liefst 803.848 maaltijden. Ook grote spelers zoals Carrefour, Spar, Panos en slagerijen met het label Keurslager sprongen al op de kar.

Opportuniteiten

Een samenwerking met Too Good To Go betekent dat onverkochte houdbare producten worden gered van de containerbak, en via de gratis app een tweede kans krijgen aan een democratische prijs. Voor handelaars betekent dit minder vuilniszakken, een financieel extraatje én een nieuw klantenbestand. Tegelijk meten restauranthouders zichzelf een duurzaam imago aan, want elke geredde maaltijd zorgt ervoor dat 2,5 kilogram CO2 niet voor niets is geproduceerd.

Meedoen?

Een vrijblijvende samenwerking opstarten met Too Good To Go is eenvoudig, gratis en zonder enige verplichting. De registratie gebeurt online, via de website www.toogoodtogo.be. Daarna neemt Too Good To Go zelf telefonisch contact op met de restauranthouder en worden eventuele vragen over de werking van de app beantwoord. Eenmaal een zaak beslist om met Too Good To Go in zee te gaan, wordt een jaarlijkse administratiekost van 39 euro in rekening gebracht. Die som zal worden afgehouden van wat de restauranthouder verdient aan het verkopen van zijn verrassingspakketjes. Verder gaat ook een commissie van 25% per verkochte bestelling naar de app. Al wat overblijft, verschijnt op de bankrekening van de handelaar zelf. De handelaar ontvangt nooit onverwachte kosten of facturen.

ad

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*