Miko slurpt MAAS op

De Turnhoutse koffieservicespecialist Miko heeft zijn participatie in het Nederlandse MAAS, dat koffieautomaten plaatst bij bedrijven, verhoogd naar 92%.

Miko leerde MAAS, dat gevestigd is in Son bij Eindhoven, kennen door de overname van een Deense dochteronderneming in 2018. Amper enkele maanden geleden nam Miko een minderheidsparticipatie van 25% in MAAS. Die wordt nu verhoogd naar 92% door nog meer aandelen over te nemen van de eigenaar van MAAS, investeringsfonds Nimbus. De overige 8% komt in handen van het managementteam van MAAS.

1,4 miljoen consumpties
MAAS haalde voor de coronapandemie een omzet van ongeveer 70 miljoen euro met meer dan vijfhonderd medewerkers. Bij hun meer dan 2.200 klanten worden iedere dag meer dan 1,4 miljoen consumpties genuttigd. MAAS plaatst bij haar cliënten middelgrote en grote koffie- en vendingtoestellen, vooral bij grote bedrijven, openbare instellingen en universiteiten. Verder neemt het ook de technische ondersteuning ter harte, en zorgt het voor de levering van alle nodige ingrediënten, naast koffie ook melk, thee en warme chocolade. Buiten warme dranken voorziet MAAS eveneens in een ruim assortiment van frisdranken, snacks, en gezonde tussendoortjes. Daarmee komt het niet direct in het vaarwater van Miko Koffie Service, de Nederlandse dochteronderneming van Miko die vooral focust op horeca en sport. Volgens MAAS CEO Wouter Fijnant sluit de visie van de koffiebrander nauw aan bij de ver doorgedreven aandacht die besteed wordt aan kwaliteit, service, en ook duurzaamheid.

Verdere groei
In de jaren zeventig nam Miko de strategische beslissing om de koffieactiviteiten te richten op de Out-of-Home-markt. Dit is het marktsegment waar de klant buitenshuis koffie consumeert, namelijk in de horeca, catering, zorg en op kantoor. Miko-CEO Frans Van Tilborg wijst op de voordelen die de gemeenschappelijke taal en de korte afstand tussen zijn bedrijf en MAAS op termijn kunnen opleveren. “Na de verkoop van onze kunststofverpakkingsafdeling begin dit jaar, worden de vrijgekomen fondsen nu aangewend om de koffieserviceafdeling verder uit te bouwen. De grote stap die wij nu zetten past perfect in onze langetermijnstrategie om, door middel van participaties en eigen dochterondernemingen in diverse landen, verder te bouwen aan een internationale koffieservice-organisatie. De thuislanden voor de groep binnen Europa zijn op dit moment: België, Nederland, Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittannië, Polen, Tsjechië, Slowakije, Denemarken, Noorwegen en Zweden”, verduidelijkt Frans Van Tilborg.

Foto by Miko-groep

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*