McDonald’s België opent 8 restaurants in december

Geconfronteerd met de gezondheidscrisis die leidde tot de totale (in maart) en vervolgens gedeeltelijke sluiting van de restaurants, hebben McDonald’s België en zijn franchisenemers ervoor gekozen om te blijven investeren om zich voor te bereiden op een betere toekomst. Deze maand openen 8 zelfstandige ondernemers 8 nieuwe restaurants onder franchise in België: Machelen op 3/12, Eke op 8/12, Lanaken op 10/12, Brussel-Noord op 14/12,  Oostende op 14/12, Sint-Pieters-Leeuw op 15/12, Geldenaken op 16/12 en Boncelles op 22/12.

Met de opening van 8 restaurants in België deze maand investeren de 8 franchisenemers en McDonald’s België meer dan 24 miljoen euro in de Belgische markt (gemiddeld 3 miljoen per restaurant) en nemen ze 345 nieuwe medewerkers in dienst, waarvan 151 vaste medewerkers en 194 studentenjobs.

8 openingen, dat zijn financiële en vooral menselijke investeringen

Het menselijk avontuur van deze rekruteringen, die het hart van het restaurant vormen, begon ruim voor de openingen: enkele maanden geleden organiseerden de 8 franchisenemers samen met de regionale diensten voor arbeidsbemiddeling (Forem, Actiris en VDAB) rekruteringsdagen (meestal digitaal) in elk van de 8 gemeenten. “Zoals alle zelfstandigen hebben de franchisenemers te lijden onder de gevolgen van de maatregelen die zijn genomen in de horeca, want wij zijn de eerste om te sluiten en de laatste om te heropenen. Geconfronteerd met deze economische schok, is het nu investeren om zich voor te bereiden op morgen. Dit motiveert hen om vandaag risico’s te nemen en zo bij te dragen tot het creëren van lokale kansen voor de betere toekomst die we ongetwijfeld voor ons hebben”, voegt Stephan de Brouwer, Managing Director van McDonald’s België, toe.  Deze nieuwe banen leiden ook tot een investering in een totaal van 17 775 uren opleiding door de franchisenemers vanaf de eerste werkdag, wat een springplank is voor de professionele toekomst van deze nieuwe rekruten.

De gezondheid van de medewerkers en klanten heeft de hoogste prioriteit
Bij de eerste totale sluiting van de restaurants in maart jongstleden hebben McDonald’s België en zijn 22 franchisenemers de bestaande procedures grondig herzien en nieuwe, nog strengere hygiëneregels ingevoerd. “De gezondheid van onze klanten en medewerkers is meer dan ooit onze topprioriteit. We hebben nieuwe maatregelen genomen die het mogelijk hebben gemaakt het werk te hervatten in alle veiligheid voor zowel onze klanten als onze medewerkers. Onze klanten verwachten onze diensten en onze medewerkers verwachten te kunnen werken”, voegt Stephan de Brouwer toe.

Dit jaar hebben McDonald’s België en zijn franchisenemers ook opleidingen over de nieuwe hygiënevoorschriften toegevoegd aan de operationele en voedselveiligheidstrainingen. “De verspreiding van gezondheidsinformatie alleen is vaak niet voldoende om preventief gedrag uit te lokken en daarom hebben we een specifieke opleiding gegeven.. Onze medewerkers zijn echte ambassadeurs van veiligheidsregels geworden, niet alleen in hun professionele omgeving maar ook in hun eigen omgeving”, legt Stephan de Brouwer uit.

Duurzaam investeren gaat door

McDonald’s België zet deze acties ook voort om voor de planeet te zorgen, wat meer dan ooit noodzakelijk is.  Na de introductie van kartonnen rietjes en nieuwe kartonnen bekertjes voor de desserts, heeft McDonald’s België recent houten bestek gelanceerd ter vervanging van plastic en ingezet op het vinden van alternatieven voor deksels van bekers voor koude dranken. Vorige maand introduceerde McDonald’s Belgium gerecycleerde plastic deksels ter vervanging van polystyreen, een tussenstap naar vezel-deksels.  Stephan de Brouwer vult aan: “We blijven innoveren om de duurzaamheid van onze verpakkingen te verbeteren en het gebruik van plastic te verminderen. In 2025 zullen alle productverpakkingen die McDonald’s in haar restaurants gebruikt, gemaakt zijn van herbruikbare, gerecycleerde of gecertificeerde materialen”.

Franchisenemers gemobiliseerd in de strijd tegen zwerfafval


Tegelijkertijd hebben de franchisenemers op het terrein de acties in de strijd tegen zwerfafval opgevoerd: meer afvalinzamelingsrondes in de buurt van restaurants, deelname aan opruimacties in de regio en een grotere bewustmaking van de klanten. “Zwerfafval is een echte plaag voor de buurt en het milieu en is ook en vooral hinderlijk voor bewoners en voorbijgangers. De strijd tegen het zwerfafval kan alleen worden gewonnen als het door iedereen wordt aangepakt”, benadrukt Stephan de Brouwer.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*