La Lorraine kocht Chez Claire

Foto Chezclaire

De bakkerijketen La Lorraine heeft ‘ Chez Claire’, het winkelconcept rond eclairs opgekocht. De luxeboetieks waar alles rond eclairs draait in alle kleuren en smaken was een idee van de Wasbar-jongens Dries Henau en Yuri Vandenbogaerde.

Nadat ze in 2015 de wassalonketen, met bijhorende horeca, Wasbar verkochten aan Top Brands (onder meer Pizza Hut), slaat het ondernemende koppel Henau-Vandenbogaerde opnieuw een slag. Ze verkopen na amper een jaar het winkelconcept van Chez Claire, aan de familiale bakkerijketen La Lorraine, onder meer bekend van de broodjeszaken Panos en de bakkerijproducten in de supermarkt. La Lorraine heeft alle aandelen van de achterliggende vennootschap Belgium’s finest patisserie nu in zijn bezit. Die omvat onder meer de intellectuele rechten van het merk, het winkelinterieur en de verpakkingen. Chez Claire telt twee winkels, in Antwerpen en in Gent. Er loopt ook een experiment met een pop-upwinkel op de luchthaven van Zaventem. Guido Vanherpe, de CEO van La Lorraine, hoopt met het hippe merk ‘een nieuwe generatie consumenten te kunnen inspireren’.

13 variëteiten

Een generatie die zal moeten vallen voor met bladgoud of eetbare houtskool belegde eclairs . Lilipaars, mangogroen, of inktblauw , het zijn maar een paar kleuren en smaken in het huidige assortiment. Henau en Vandenbogaerde zijn verheugd dat het merk ‘een gigantische doorstart krijgt’ en in Belgische handen blijft. Ze hopen dat La Lorraine hun idee ingang kan doen vinden. ‘Het merk staat er, de ‘proof of concept’ is geleverd. Onze job zit erop.’ Het duo gaat zich nu richten op zijn marketingbureau De Jongens, dat onder meer voor Toerisme Oostende en het automerk Jaguar werkt. Maar het zal de wereld wellicht niet verbazen mocht het duo met nog andere projecten op de proppen komen .