Kusthoreca beleeft topzomer met 11 miljoen overnachtingen

Het laat geen twijfel, de toeristische sector aan de kust kijkt met tevredenheid terug op de voorbije zomer. Het provinciaal bedrijf Westtoer stelt met vreugde vast dat de cijfers de verwachtingen ver overtroffen.

De hotels noteerden een bezetting van zowat 85 procent, ruim vier procent meer dan vorig jaar. Samen met de vakantiewoningen en campings telde men liefst elf miljoen overnachtingen, waarvan 13 procent ingevuld door buitenlandse vakantiegangers. Voeg daarbij zowat vijf miljoen dagtoeristen en je weet meteen dat men aan zee, van Knokke-Heist al over Oostende tot De Panne, met de breedst mogelijke glimlach terugblikt op de zomer van 2022.

Sabien Lahaye-Battheu, gedeputeerde en voorzitter Westtoer: “Het is duidelijk, een zomervakantie aan de kust blijft een gewaardeerde klassieker bij veel binnen- en buitenlandse vakantiegangers. De toeristische sector zorgt voor een eigentijds en kwalitatief aanbod maar ook de traditionele troeven, met voorop het strand en de zee, worden nog altijd erg geapprecieerd. De hedendaagse toerist heeft meer dan ooit aandacht voor minder drukke plekken en voor het actieve leven aan zee”.

KIEZEN VOOR EIGEN LAND

Grote slokop bij de fraaie resultaten was het verlengd weekend van 15 augustus, goed voor 800.000 overnachtingen en liefst 400.000 dagtoeristen. Dat alles in een totaalplaatje van 11 miljoen overnachtingen in de beide zomermaanden. Opmerkelijk dat, ondanks de heropleving van de vliegvakanties, veel landgenoten graag kiezen voor een weekend of vakantie aan zee. Ook de buitenlandse toeristen vinden opnieuw de weg naar onze kust. Ongeveer 13 procent van de toeristische overnachtingen waren door buitenlandse gasten, die makkelijk kiezen voor een hotelverblijf. Tegelijk stelt Westtoer vast dat het dagtoerisme opnieuw in de lift zit en terugkeert naar cijfers van de pre corona-tijden.

EEN ZOMER VOL MUZIEK

Het staat als een paal boven water dat de diverse badplaatsen alles in het werk stelden om het de dagjestoeristen, hotelgasten, kampeerders en tweede verblijvers naar hun zin te maken. De toeristische diensten spaarden tijd noch moeite. Men is het er roerend over eens: een massa volk, prachtige evenementen en zo goed als geen problemen. Muziek was in veel badplaatsen de grote troef, met toppers in Nieuwpoort, Koksijde, Oostende en onder andere Middelkerke. Tom Dedecker, schepen voor Toerisme Middelkerke is formeel: “Onze – en deze van onze buurbadplaatsen – inspanningen wierpen mooie vruchten af. Met Tien om te Zien, JOE Summer Island en de Proximus Pop Up Arena haalden we het kruim van ons landje op het podium en met zicht op zee. Dat vertaalt zich duidelijk naar een sterke bezetting binnen onze horeca die met tevredenheid terugkijkt op de voorbije superzomer.”

Tekst en foto’s : Georges Keters

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*