Klanten willen graag snel horeca bezoeken, aldus studie UGent

Klanten staan te popelen om hun favoriete restaurants en cafés opnieuw te mogen bezoeken. Om hun terugkeer veilig te laten verlopen, verwachten ze dat de horeca inspanningen levert.

De UGent heeft de voorbije weken restaurant- en caféuitbaters en hun bezoekers bevraagd. De onderzoekers wilden weten wat consumenten nodig hebben om zich veilig te voelen wanneer cafés en restaurants hun deuren weer mogen openen.

Restaurant- en caféuitbaters vrezen minder klanten

Het merendeel (85%) van de restaurant- en caféuitbaters verwacht 45% procent minder klanten over de vloer te krijgen bij de heropening van hun zaak. Ze vermoeden dat klanten eerder voorzichtig zullen terugkeren en dat de overheid maatregelen zal bepalen die een invloed hebben op hun maximumcapaciteit. Mogelijke maatregelen zijn de handen ontsmetten, de tafels en de stoelen na elk bezoek desinfecteren, geen menukaarten uitwisselen en de afstand van 1,5 meter respecteren.   

Klanten vrezen vooral besmetting

Zowat 60% van de klanten geeft aan onmiddellijk het bezoek aan restaurants of cafés te hernemen met dezelfde, hogere of lagere frequentie als voor de verspreiding van COVID-19. De overige 40% is iets voorzichtiger en zal het bezoek enkele weken uitstellen.
De belangrijkste reden om het bezoek uit te stellen is de vrees voor besmetting. Uit het onderzoek blijkt ook dat klanten momenteel liever zelf koken of een nieuwe voorkeur ontwikkelden om maaltijden af te halen of bij hen thuis te laten leveren.

Om hun terugkeer veilig te laten verlopen, verwachten klanten dat de horeca inspanningen levert door maatregelen in te voeren. Het is opvallend dat restaurant- en caféhouders het belang dat hun klanten hechten aan de maatregelen systematisch lager scoren dan de klanten zelf. Dat is voornamelijk het geval voor de 1,5 meter afstandsmaatregel en het plaatsen van plexiwanden tussen de tafels.

Over het onderzoek

Het onderzoek werd uitgevoerd door de vakgroep Landbouweconomie van de UGent. Aan de eerste fase van het onderzoek namen 1083 klanten en 307 restaurants en cafés deel. In een volgende fase wordt de haalbaarheid en de invulling van de opgelegde maatregelen bij de heropstart onderzocht.

ad

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*