Kasteel van Ordingen lanceert perengin als Haspengouws streekproduct.

Eind augustus werd onder brede belangstelling de ‘Gin van Kasteel Ordingen’ voorgesteld. Brede belangstelling, zul je zeggen?  De rage rond gin is toch voorbij. En inderdaad, tot vorig jaar kwamen er dagelijks nieuwe gins bij. In de drankenhandel vindt men momenteel ruim 400 soorten. Maar die markt is intussen verzadigd.  Dus valt men meer en meer terug op de eerder neutrale basic gins met de premium tonic, waardoor gin toch een blijver is die niet meer van de aperitiefkaart verdwijnt.

Dat blijkt uit het feit dat ex-voetballer en Rode Duivel Thomas Buffel, naast sport, een nieuwe carrière startte als ‘sales en management’ bij Fabullous Spirits in Hasselt. Samen met David Gilis en Philip De Hollogne, brachten ze eerst als ‘Premiumlabel’  de Buffel Gin op de markt. Door het immens succes van dit product startte het trio met gins voor derden. En binnen twee maanden zal de ‘Rumble’ het licht zien, een eerste Buffel rum, waarop ook verder wordt ingezet.

Smaakmaker David Gilis van Fabullous (Drinks-Private Labels): “ De gin van Kasteel van Ordingen brengen we uit onder ons ‘private label’. Rond het kasteel van Ordingen liggen mooie boomgaarden. Ze maken het authentiek erf van de vesting uniek. We kregen van general manager Egide Cordie een distillaat  van Conférencepeer, die fijn en zachtzoet van smaak is. We voegden er o.a. jeneverbes, koriander, kardemom en citrusschil aan toe. Daarmee maakten we een gin die mooi in balans is. Er zijn 500 flessen van gebotteld. Daarbij is die fles zeker niet onbelangrijk. We hebben een leverancier in Duitsland en als etiket zorgen we steeds voor een mooi grafisch design.  “

De gin van Kasteel van Ordingen zal het niet alleen goed doen in cocktails, maar ook in de gerechten want  topchef Gary Kirchens (ex-Villa Lorraine) zal hem zeker ook verwerken in vis- of vleessauzen.

“En zo zal gin steeds in trek blijven”, weet Gilis, die toegeeft dat het maken van exclusieve ‘custom made’ gins helpt om deze moeilijke tijden te overleven voor ‘Fabullous’. “Wij kunnen echt diep gaan en diversifiëren naar de klant toe.  Zo creëerden we reeds nieuwe smaken voor Fifth Avenue, De Stroobander of het Landerhuis. Qua aanbod kan men bij ons vanaf 100 flessen terecht. Bottelen en stoken doen we bij Distillery Massy, de oudste stokerij van Limburg, in Houthalen-Helchteren.”

Waar Fabullous als ondernemer niet blij mee is, is dat Duitsland als onderdeel van een corona-economische aanpak de BTW tijdelijk heeft verlaagd. Ook in Nederland hanteert men andere tarieven. “ Dit is funest voor een zelfstandige in de grensregio”, legt compagnon Philip De Hollogne uit. Op een fles van onze gin moet er 8,5 euro accijns worden betaald, terwijl dat 30 kilometer verder in Holland slechts de helft is. Hoogst ongelukkig, want vanuit onze thuisbasis in de oude stokerij Claes in Kuringen sta ik op een half uur in Maastricht en in minder dan een uur ben ik in Aken. Voor zakenlui in de Euregio is dit echt catastrofaal. “

Voor meer info: fabullous.be

Tekst: Jempi Welkenhuyzen

ad

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*