Inspirerend feestgedruis bij Horecava

Van 9 tot 12 januari was er in Amsterdam de horeca vakbeurs Horecava. Na enkele uitgestelde edities bleek het weer alsof de horeca één groot feest is. Er was voor bezoekers en exposanten weer de mogelijkheid om elkaar te ontmoeten en innovaties te proeven, ruiken en voelen.

Oplossingen
Horecava profileert zich al jaren als de grootste en meest innovatieve horecabeurs van de Benelux. Van circulariteit tot verpakkingsoplossingen, van grote veranderingen in de manier waarop de horeca omgaat met personeel tot de normalisering en acceptatie van plant based food. De toekomst van de horeca kreeg in de evenementen hallen van RAI een gezicht. Althans dat was de bedoeling en het uitganspunt. Personeelstekorten, energie- en productprijzen, invulling van nieuwe trends, tijdens de beurs vond wie dat wou dé oplossingen om het hoofd te bieden aan alles wat op hen af kwam.

Trends
In totaal waren er ruim 61.000 bezoeken op Horecava 2023. Zij konden kennis maken met innovaties en veranderingen die de sector in het algemeen zouden moeten te goede komen. Als we het aanbod en de trends kunnen opschalen: Convenience koken is deels de oplossing voor het personeelsprobleem maar ook om een vaste prijs te bepalen. Voor het overige kan je uw bartender buiten gooien want cocktails verschijnen in alle vormen, smaken en kleuren klaargemaakt in het flesje. Ook bier tappen kan zonder barman in vakantieparken of voetbalstadia. Zewier- en mosselburgers zullen wellicht de traditionele kaas en garnaalkroket vervangen terwijl alciholvrije dranken de trend worden. Vegan varianten van brood, eieren, vis en sushi, burgers en héél veel andere snacks zullen de borrelkaart een ander uitzicht geven. Presenteer dat alles het best met eetbaar bestek of bekers.

Feest
Horecava is en blijft een Nederlandse beurs. Dat is te merken aan de geur van bitterballen en frikandellen, aan groothandels die, bijna opdringerig, meer dan één hal innemen en aan de hoera sfeer. Maar wie wou kon er ideeën opdoen en misschien wel een andere invalshoek vinden. De acht disco-bars, een eigen radio horeca en het hop hop hoera gevoel moest je erbij nemen. Aan professionalisme en innovatie geen gebrek, maar dan wel verpakt in een glitter doosje. Gelukkig was er her en der ook nog een Belgisch rustpunt.
Foto: Jan Vermeersch

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*