
Van 13 tot 16 januari waren de Amsterdamse RAI beurshallen het trefpunt voor de horeca en dat niet alleen voor de Nederlandse horeca. Met 50 Belgische standhouders en heel veel bezoekers uit België kleurde de beurs niet alleen oranje maar had ze ook een meer dan internationaal tintje.
Proeven
800 exposanten binnen 10 segmenten verspreid over 13 hallen dat was onder meer waarom de bezoekers naar Horecava kwamen. In totaal bezochten 75.000 foodservice professionals de (inter)nationale vakbeurs. Dit is een groei van ruim 6% ten opzichte van 2019. Het aantal bedrijven dat Horecava heeft bezocht is gestegen met 9%. Dit ligt in de lijn met het stijgende aantal horecaondernemers in Nederland. Uit de reacties van de bezoekers blijkt dat de Horecava vooral geassocieerd wordt met ‘nieuw’: nieuwe producten, nieuwe ideeën, nieuwe contacten, nieuwe concepten en nieuwe ontwikkelingen die hen inspireren. Maar liefst 88% van de bezoekers was van mening dat het echt zien, voelen of proeven van producten of services hen helpt bij het maken van keuzes of plannen voor hun onderneming.
Opgeklopt
De Horecava liet op verschillende vlakken zien dat werken in horeca meer is dan alleen een vak. De horeca is een lijfstijl en alle ingrediënten daarvoor waren aanwezig op de Horecava. Over de ganse beurs hangt een happy sfeer, die mede door de organisatoren en standhouders gecreëerd wordt. Op vrijwel iedere stand was er beweging en tussen de verschillende hallen ontbrak het ook niet aan animatie. Voor sommige bezoekers één groot opgeklopt feest maar ze weten daar dat feest wel om te zetten in professionaliteit. Perfect opgeklopt melkschuim mag dan luchtig zijn, bij een goede kop koffie is het net dat beetje meer. Zo ook de sfeer op de Horecava. Een sfeer die ook mede gecreëerd werd door de talrijke aanwezigheid van de media. De geschreven (vak) pers was zowel met prints als on-line nadrukkelijk aanwezig. Er was een radio- en televisiestudio, een werkruimte voor de verschillende media en een ontvangstkamer voor de pers. Ieder Nederlands vakblad had zijn eigen ruime stand van waaruit verslag werd uitgebracht. Ook hierdoor werd zowel binnen als buiten de beursmuren de happy sfeer opgeschuimd met een professionele ondergrond.
Toekomst
Op de 64e editie van de Horecava waren er veel nieuwe initiatieven, waaronder The Coffee Stage, de werelden van het TrendLAB en het Start-upLAB met ruim 70 ondernemers. Veel aandacht was er voor duurzame thema’s als voedselverspilling, vegan, 0.0 dranken en het eten van de toekomst. Maar ook de groei of stagnatie binnen de verschillende horecasegmenten, het personeelstekort en management kwamen ruimschoots aan bod. Horecava vond plaats van 13 tot en met 16 januari in RAI Amsterdam. Naar de toekomst toe wil de beurs blijven ontwikkelen en innoveren, zowel als fysiek evenement als online platform. De volgende Horecava vindt plaats van maandag 11 tot en met donderdag 15 januari 2021 in RAI Amsterdam, met een pop-up restaurant verzorgt door THE ENTOURAGE GROUP. Het online platform wordt in de eerste helft van 2020 gelanceerd.
Geef als eerste een reactie