‘Horecanauten’ en ‘horeca heroes’ in de bres voor de horeca

Twintig ‘horecanauten’, die gegroepeerd zijn in Horeca next, zetten zich als vrijwilligers in om tijdens de coronacrisis de horeca een hart onder de riem te steken. Zij doen dat onder meer met een Barnum campagne, die start bij het begin van de herfst in Antwerpen. De boodschappers zijn dan weer ‘horeca heroes’, met onder meer Sepideh Sedaghatnia, Nick Bril en Johan Segers.

‘Horecanauten’

Zelf noemen ze zich ‘horecanauten’. Horecamensen mét een missie, verenigd in Horeca next, een pop-up werkgroep van algemeen belang.  De denktank telt geen actieve keukenchefs. Wel andere professionals die in hun job én in hun privéleven niet zonder horeca kunnen. Culinaire journalisten en experten, interieurarchitecten, fotografen, researchers, HR-specialisten, designers, juristen, fotografen, co-creators, marketeers, beleidsmensen,… Voor hen is een open, gezonde samenleving en horeca een staatszaak. Ze hebben dan ook een boodschap te verkondigen. De ‘horecanauten’ brengen als vrijwilligers en deels met eigen middelen een ouderwetse maar leuke en empathische Barnum-campagne. Op reuze billboards in en om het Antwerpse, met uitneembare posters in kranten en met affiches in horecazaken. En uiteraard met posts op sociale media. Een locale, stedelijke campagne als blauwdruk voor de horeca.

‘Horeca Heroes’

Bekende Antwerpse horecagezichten zijn hun boodschappers. Zij vragen iedereen, ook  met  duidelijke hands-on gebaren, om samen de horeca open te houden. Door ‘afstand te houden’, ‘een masker te dragen’, ‘handen te wassen’, ‘te registreren’,…  Boodschappen die overbekend zijn. Maar toch best onder de aandacht blijven. Nick Bril, Sepideh Sedaghatnia en Johan Segers, lachen ons vanop grote 20 vierkante meter affiches toe. Alsof er niets aan de hand is. Maar hun vriendelijke oproepen en gebarentaal zijn duidelijk. Zonder een permanent engagement van iedereen, is een leefbare en duurzame horeca onmogelijk.

Steun voor de sector

De ‘horecanauten’ van Horeca next duimen voor de horecasector, maar willen via deze campagne ook de horecabezoekers bij de les houden. En bij uitbreiding, iedereen vragen om een aantal bekende voorzorgsmaatregelen te blijven opvolgen.

De campagne van Horeca next loopt eerst in Antwerpen van bij de start van de herfst tot half oktober. Bedoeling is dat in andere grote Vlaamse steden een zelfde campagne met ‘locale horeca heroes’ vorm krijgt. Daarvoor werd contact genomen met de Vlaamse Minister President die het initiatief toejuicht. Voorlopig is het echter nog wachten op overheidssteun om soortgelijke campagnes in andere grote steden uit te rollen. “Het zou prachtig zijn mochten lokale overheden de campagne met hun ‘local heroes’ omarmen,” aldus initiatiefnemer David Claeys (True.food agency).

1 Comment

  1. Ook de gratis privégroep “Vrienden die gaultmillau leuk vinden” tracht hier zowel restaurantbezoekers alsook onze professionele vrienden (Chefs) samen te brengen om ervaringen door te geven aan alle levensgenieters onder onze leden.Met als doel, extra steun voor de horeca in deze moeilijke periode.
    Dit is een groep met covid-19 safe toprestaurants IN BEELD.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*