Het opleidingstraject Learning For Life leidt kandidaat bartenders op in Oostende

Met de doorgedreven opleiding Learning For Life wil Diageo, in samenwerking met Economisch Huis Oostende, VDAB en Horeca Forma het tekort aan bartenders in de horeca aanpakken. Het doel van deze opleiding is om werkzoekenden op te leiden tot bartender en duurzaam aan het werk te krijgen in de horeca.

De horecasector heeft het de afgelopen 18 maanden zwaar te verduren gehad. Na een maandenlange verplichte sluiting staan verschillende horeca-uitbaters vandaag voor een ander probleem: er heerst een prangend personeelstekort. Met de doorgedreven opleiding Learning For Life wil Diageo, wereldleider op de markt van sterkedrank, dat tekort aanpakken. Het moederbedrijf van onder andere Johnnie Walker, Guinness en Tanqueray werkt daarvoor samen met Horeca Forma, VDAB en voor het eerst ook met Economisch Huis Oostende.

Alles omvattende opleiding

Met de opleiding willen de partners werkzoekenden overtuigen om te kiezen voor een baan in de horeca en hen meteen ook opleiden tot volleerd barpersoneel. Van cocktails shaken tot omgaan met klanten. De opleiding pakt elk aspect van het bartender-beroep aan.

Robin Vanderelst, directeur van Horeca Forma over het programma: “Goed opgeleide bartenders zijn voor de horecasector meer dan ooit belangrijk. Nu de sector terug open is, willen we klanten onmiddellijk de best mogelijke service aanbieden. Een bartender doet meer dan een drankje uitschenken met een glimlach. De opleiding gaat over kostprijsberekeningen, geschiedenis van dranken, smaakcombinaties, … Deze bartenders zullen mensen doen beseffen hoe hard ze de horecasector gemist hebben.”

Tijdens de opleiding van maar liefst 260 uur worden ze klaargestoomd voor een carrière als bartender. Naast theoretische kennis bevat het programma ook een doorgedreven praktische training. Na zes weken zullen de cursisten namelijk de kans krijgen om de aangeleerde vaardigheden om te zetten in de praktijk tijdens een stage van drie weken.

Rob Dingenen, VDAB: “Voor onze horecaopleidingen werken we graag samen met lokale werkgevers. We zijn dan ook heel blij dat het aandeel aan werkplekleren in de opleiding bartender zo hoog ligt. Op deze manier kunnen we de werkzoekende cursisten echt op maat van de bedrijven opleiden.”

Wereldwijd succes

Ook Economisch Huis Oostende steunt het traject. De stad Oostende telt vandaag meer dan 3000 werkzoekenden en een honderdtal vacatures in de horecasector. Aangezien meer dan 70% van de cursisten een duurzame job vindt in de sector, helpt het programma niet enkel werkzoekenden aan een baan maar komt het ook tegemoet aan de noden van de sector. Dat vindt ook schepen van Ondernemen, Charlotte Verkeyn: “We merken dat de horecasector onder het personeelstekort lijdt. We willen hen zoveel mogelijk ondersteunen door dat tekort te helpen invullen en zo te voldoen aan de noden van de Oostendse handelaars. In navolging van de campagne ‘Gezocht: Horeca Helden’, bieden we vanuit het Economisch Huis Oostende werkzoekenden met een hart voor horeca dus maar al te graag de kans om deel te nemen aan de bartenderopleiding.”

 Diageo rolde het Learning for Life-traject uit in 2008. Sindsdien loopt het programma wereldwijd. Het programma wil werkzoekenden aan een job helpen door ze op te leiden. Jaarlijks lopen er meer dan 90 projecten in 40 landen. Tot dusver heeft Learning for Life wereldwijd meer dan 140.000 jongeren opgeleid. Drie jaar geleden werd het programma in België gelanceerd.

Daniela McFarren, Head of Corporate Relations Benelux Diageo, over de lokale uitrol: “Learning for Life wil mensen inspireren en opleiden tot professioneel bartender. Op die manier begeleiden we werkzoekenden naar een carrière en pakken we tegelijkertijd het tekort aan gekwalificeerd barpersoneel aan. Het succes van het project ligt in de samenwerking en betrokkenheid van de partners en vooral, zeer gemotiveerde studenten. Diageo vindt het belangrijk om de sector zelf actief te steunen en hecht daarom veel waarde aan deze unieke samenwerking.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*