Help-restaurants.be helpt Belgische restaurants door de crisis

Zeven weken na de beslissing van de Belgische overheid om cafés en restaurants te sluiten als gevolg van de uitbraak van het COVID-19 virus, hebben meer dan 750 restaurants zich aangemeld op het platform help-restaurants.be om zo hun klanten op de hoogte te stellen dat ze via levering of afhaal de deuren weer openen.

Voor restauranthouders is het belangrijk om te kunnen communiceren of ze al dan niet open zijn. De chefs zijn nog nooit zo afhankelijk geweest van communicatie naar hun klanten toe. Aangezien het nu ook duidelijk is dat horeca één van de laatste sectoren is die uit lockdown gehaald zal worden, passen steeds meer restaurants zich aan door hun keuken te heropenen voor afhaal of levering. CentralApp heeft dit geleidelijke herstel van vraag en aanbod kunnen vaststellen op haar 1500 restaurantsites, waar het verkeer met 12% is gestegen ten opzichte van twee weken geleden en met 7% ten opzichte van vorige week.

Eén van de bijdragers tot dit succes is het platform “Restaurant Help” dat werd opgericht door 5 spelers uit de voedingsindustrie: CentralApp, le Petit Futé, Deliveroo, Choco en TheFork. Restaurants kunnen zich gratis registreren op het platform dat de consument een overzicht biedt van restaurants die momenteel open zijn en klaarstaan voor levering of afhaal tijdens de lockdown periode.

Om een optimale betrouwbaarheid te garanderen, zijn het de restauranthouders zelf die hun status op de website beheren en actualiseren: ze kunnen aangeven of ze open of gesloten zijn, en of het gaat om afhaal of levering. Help-restaurants.be stelt de consument dus in staat om op betrouwbare wijze te weten van welke restaurants ze die dag kunnen genieten.

Het initiatief heeft ondertussen reeds 750 aanmeldingen van restaurants en meer dan 35.000 Belgen die het platform hebben bezocht. Uit gegevens van de initiatiefnemers blijkt dat elke bezoeker 1,25 acties heeft uitgevoerd bij het bezoeken van de website. Een zogenaamde actie kan inhouden: een bezoek aan één van de restaurant websites, een bestelling via Deliveroo plaatsen of het rechtstreeks opbellen van één van de restaurants.

Ook Manhattn’s Burger registreerde twee van haar vestigingen op het platform: “Door de crisis hebben we onze deuren eerst tijdelijk moeten sluiten. Onze restaurants waren immers niet afgestemd op het model van louter afhaling. De situatie dwong ons echter om creatief te zijn en ons te herorganiseren en zo levering en afhalingen mogelijk te maken. Dit laat ons toe om vol te houden tot we weer kunnen opengaan.”

Naast eten bestellen, kunnen consumenten ook tegoedbonnen kopen. Dit gebeurt dankzij initiatiefnemer TheFork via aidonsnosrestaurants.be. Via deze prepaid vouchers kan de consument zijn/haar favoriete restaurants door de crisis heen helpen.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*