Helft van de Belgen mist sfeer in restaurants sinds COVID-19

Bijna de helft (48%) van de Belgen geeft aan dat hun restaurantervaring sinds de uitbraak van COVID-19 enorm is achteruitgegaan. Het grootste deel (25%) vindt uiteten simpelweg niet zo leuk meer als voor de pandemie. Daarnaast is één op de tien bang om het virus op te lopen in een restaurant. Deze angst is onder Nederlanders bijna twee keer zo hoog (18%). Dit blijkt uit het onderzoek ‘Dining Habits 2020’ van Lightspeed, leverancier van kassasystemen voor retailers en horecaondernemers, gehouden onder 1.000 Belgen.

Afhalen en bezorgen

De COVID-19 crisis heeft ook effect op de afhaalgewoonten. Zo heeft 39 procent van de respondenten meer eten online besteld sinds de uitbraak van COVID-19. 20 procent doet dit puur om de horeca te ondersteunen. Daarin zijn Belgen onbaatzuchtiger dan de noorderburen, in Nederland is dit slechts 9 procent. Ook zijn in deze periode toprestaurants begonnen met het bezorgen van fine-dine/Michelin maaltijden. 15 procent van de Belgen zou dit bestellen als het goedkoper was en 12 procent overweegt een chique maaltijdpakket voor thuis als dit geleverd wordt inclusief aankleding. Fine-dining aan huis is opvallend genoeg populairder bij mannen (68%), dan bij vrouwen (32%).

Uit eten tijdens kerst minder populair

Driekwart van de Belgen zegt het kerstdiner in eigen keuken te gaan koken, ongeacht of de restaurants rond de feestdagen weer geopend zijn. Deze trend zien we niet alleen in België, maar ook in Duitsland (88%) en Nederland (77%). Slechts 7 procent geeft aan dat het kerstdiner buiten de deur genuttigd gaat worden, indien mogelijk. 

Goede maatregelen en technologie bieden kansen

Zoals het hele jaar, lijkt ook de feestelijke afsluiting van 2020 een uitdaging te worden voor de horecaondernemer. Kunnen zij nog wat doen om de Belg te verleiden toch naar een restaurant te gaan? Uit het onderzoek blijkt van wel. Zo geeft 29 procent aan dat zij eerder overwegen om naar een restaurant te gaan tijdens de feestdagen als anderhalve meter tussen de tafels gegarandeerd kan worden. Daarnaast trekt de mogelijkheid om van tevoren te kunnen reserveren ook bezoekers over de streep (20%) en vindt men het dragen van mondkapjes belangrijk (15%). Tot slot speelt ook technologie een rol; een QR-code op tafel die doorverwijst naar een online menu (8%) en de mogelijkheid om via een app te bestellen en betalen (5%) dragen hun steentje bij aan het veilige gevoel. Mochten de restaurants open gaan, dan zijn dit de belangrijkste maatregelen om voor gasten de ervaring zo prettig en veilig mogelijk te maken.

Gaetan Buelinckx, directeur bij Lightspeed: “Ondanks de opleving van afgelopen zomer, gaan restaurants voor een tweede keer door een moeilijke periode. Er is nog hoop dat restaurants hun deuren mogen openen tijdens de feestdagen. Natuurlijk is het voor hen essentieel om gasten te kunnen garanderen dat ze veilig kunnen dineren. Hierbij kan technologie een belangrijke rol spelen. Denk aan tools die vooraf bestellen mogelijk maken en het inzien van het menu via een QR-code. Bij Lightspeed blijven we tools ontwikkelen die de horecaondernemer helpt om zijn online zichtbaarheid te vergroten en klanten op verschillende manier te bedienen, zoals het verkopen van producten via eCom en het bezorgen en afhalen van maaltijden. Met de lancering van onze nieuwe tool Order Ahead willen we hen vooral helpen om door te blijven gaan met ondernemen. Wij zetten graag samen met de horecaondernemers in België alles op alles om als het kan, zoveel mogelijk mensen de kans te geven om te genieten van een heerlijk én veilig kerstdiner in een restaurant of in huis.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*