Heeft de coronacrisis een impact op het toe te passen btw-tarief in de horeca?

Baat jij een restaurant of café uit? Dan moest je door de corona-maatregelen je deuren sluiten. Ook koks-aan-huis, foodtrucks en cateraars ontsnappen niet aan de strenge maatregelen en moeten hun gebruikelijke activiteiten staken. Om niet helemaal zonder inkomsten te vallen, kan je er als horeca-uitbater voor kiezen om take-away maaltijden aan te bieden. Dit mag namelijk nog wel. Verandert dit iets aan je btw-tarief? En wat is de impact op de ‘witte kassa’? We leggen het je klaar en duidelijk uit.

Social distancing

Restaurants en cafés moeten sluiten. Dat was één van de maatregelen die de Nationale Veiligheidsraad heeft genomen om het coronavirus in te dijken. Enkel leveringen aan huis en take-away zijn nog mogelijk, op voorwaarde dat je de ‘social distance’ kan garanderen. Niet verwonderlijk dat een deel van de horeca-uitbaters zich toeleggen op de aanbieding van afhaalmaaltijden. 

Btw-tarief

Wanneer een consument op restaurant gaat, een broodje gaat eten, kortom wanneer hij ergens een ‘maaltijd’ eet, betaalt hij 12% btw op het eten en 21% btw op de dranken. Dit valt niet meteen op aangezien de prijzen vaak inclusief btw worden vermeld. Het aangerekende btw-tarief wordt wel duidelijk wanneer je de afrekening meegeeft of het (geregistreerd) kassaticket.

Wanneer een consument daarentegen voedingswaren aankoopt om niet ‘ter plaatse te verbruiken’, maar om mee te nemen, is het toepasselijke btw-tarief in principe 6% btw. Hier zijn uitzonderingen op, zoals de verkoop van luxegoederen zoals kreeft, oesters en kaviaar. Over het algemeen speelt het verlaagd tarief van 6%. Ook de loutere verkoop van dranken valt onder het 6% tarief, alcoholische dranken blijven echter onderworpen aan 21% btw. 

Dit betekent concreet dat wanneer je een pizzeria, chinees, frituur, … uitbaat en zowel de mogelijkheid biedt aan je klanten om ofwel ter plaatse te eten ofwel om de bestelling mee te nemen en elders op te eten, je per klant het onderscheid moet maken en dan ook per klant het juiste btw-tarief moet bepalen. Je klant merkt dat vaak niet omdat er meestal één prijs wordt gehanteerd. Hieruit wordt dan door jou als uitbater het juiste btw-bedrag gehaald afhankelijk van het toe te passen tarief. Vanzelfsprekend is het zo dat wanneer je geen afhaalmenus’s aanbiedt, je steeds 12% btw moet aanrekenen op het eten en 21% op de drank die werd verbruikt.  

Bied je in corona-tijden nog maaltijden aan, kan je dit sowieso enkel doen door ze te laten afhalen door je klant (om elders te verbruiken) of om zelf aan huis te brengen (zonder bijkomende ‘diensten’ zoals kok-aan-huis). Hiervoor pas je steeds het 6%-tarief toe. Wanneer je voorheen (enkel) maaltijden aanbood om ter plaatse te verbruiken, betekent dit dus dat je 6% minder btw moet afdragen aan de schatkist (6% in plaats van 12%), zonder dat je hiervoor de prijzen moet aanpassen.  

Geregistreerde (‘witte’) kassa

Veel horeca-ondernemers werken verplicht met een geregistreerde kassa, ook wel de witte kassa genoemd. Van zodra je in een kalenderjaar voor meer dan 25.000 euro aan omzet behaalt uit de maaltijden voor ‘verbruik ter plaatse’, is een witte kassa verplicht. Enkel de omzet uit de maaltijden wordt mee in rekening genomen. Dranken worden hiervan uitgesloten. Afhankelijk waar de focus op ligt (afhaal of verbruik ter plaatse), zal je dus sneller een geregistreerde kassa moeten hebben. 

De regel is dat wanneer je deze 25.000 euro-omzet drempel behaalt, je alle verkopen moet ingegeven in de witte kassa. Dit geldt zowel voor de verkopen van maaltijden en/of dranken die ter plaatse worden verbruikt als voor de meeneemmaaltijden. Voor al deze verkopen genereert de witte kassa ook een ‘geregistreerd kassaticket’ dat je verplicht moet meegeven met de klant. 

Behaal je de 25.000 euro-omzet niet, ben je niet verplicht om met een witte kassa te werken. In dat geval is het wel nodig om een btw-bonnetje uit te reiken aan de klant telkens wanneer die maaltijden ter plaatse verbruikt. Voor meenneemmaaltijden hoef je dus geen btw-bonnetje mee te geven met de klant. 

Ook aan deze regeling verandert er door de overgang naar enkel take-away in feite niets. Dit betekent dat je sowieso nog een geregistreerd kassaticket moet uitreiken wanneer je een geregistreerde kassa hebt in de zaak. Dat je gedurende een langere periode geen maaltijden ter plaatse aanbiedt, verhindert niet dat je de witte kassa niet meer moet gebruiken. Dit zou enkel het geval zijn wanneer je definitief stopt met het aanbieden van verbruik ter plaatse. 

Heb je geen witte kassa, moet je nu ook sowieso geen btw-bonnetjes uitschrijven aangezien er enkel sprake is van meeneem. De verplichting van de dagontvangsten op te nemen in een dagontvangstenboek blijft evenwel.

Met dank aan Leslie Rottiers van SBB – https://www.sbb.be/nl/over-ons

1 Comment

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*