
GuestCompass heeft een onderzoek gedaan naar de hotelkamer van 2025. Volgens deze enquête ziet de kamer er anno 2025 wel degelijk een beetje anders uit. Enkele bevindingen.
De zogenaamde kamermap verdwijnt. Alle informatie over het hotel kan de gast digitaal opzoeken via diverse online services.
Cash verdwijnt
Het was langer aan de gang en de coronacrisis heeft het fenomeen versneld, maar cash gaat er uit. Pinnen en zelfs contactloos betalen wordt de norm.
Kamertelefoon verdwijnt
Nu iedereen een mobieltje heeft is de kamer telefoon grotendeels overbodig geworden. Het toestel maakt bovendien plaats voor technologie als Whatsapp en hotelTV.
In 2025 zal je nog steeds koffie en thee kunnen zetten op de hotelkamer. Het hotel hoeft voorlopig nog geen 24 uur op 24 uur een barista te hebben.
Roomservice blijft
Roomserice blijft en zal wellicht in de toekomst aan belang winnen. Hotels moeten hiervoor wel investeren in betere (digitale) bestelsystemen, met menu’s op maat en snelle leveringen.
Traditionele receptiebalie verdwijnt
De traditionele receptie verdwijnt langzamerhand. Veel gasten willen zelf inchecken via de nieuwe technologie. Toch blijft de hotelmedewerker wel. Persoonlijk contact en service blijven belangrijk. Maar daarom hoeft de medewerker niet langer achter een traditionele balie te staan.
Het onderzoek peilde ook nog naar de ‘toekomst’ van kluisjes, minibars en strijkplanken op de hotelkamer. Kluisjes blijken niet langer echt gevraagd bij de gasten. Minibars wel, maar met andere inhoud. Een die meer aansluit op de persoonlijke wensen van de gast, met liefst producten die gunstig geprijsd of zelfs gratis zijn. Over het nut van een strijkplank op de kamer zijn de meningen verdeeld.
Hoteltelevisie krijgt diverse functies
Hoteltelevisie blijft belangrijk, maar krijgt veel meer functies. Het via een in-room-entertainment eigen content streamen op het toestel, wordt een must. Bovendien moet de gast met het toestel ook kamerfuncties als licht en temperatuur kunnen regelen.
Geef als eerste een reactie