Groei Nederlandse horeca vlakt af in 2019

Wij kunnen er als Belgen alleen maar jaloers op zijn, op de snelheid waarmee de Nederlanders hun economie in statistieken kunnen presenteren, en zo op heel korte termijn kunnen reageren op trends. In ons land moeten wij soms maanden, zoniet jaren wachten op dergelijk cijfermateriaal… In dit geval gaat het over de Nederlandse horeca en de evolutie ervan in 2019, gepresenteerd door Robèr Willemsen, voorzitter van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) op 13 januari, tijdens de opening van de Nederlandse vakbeurs Horecava in Amsterdam.

Stijging van het aantal horecabedrijven
Tegenover de bescheiden omzetgroei in 2019 staat een stijging van het aantal horecabedrijven van 2,3% van 41.800 naar 42.770. De groei van het aantal hotels met 7% steekt daar met kop en schouders bovenuit. Bij cafés zien we een daling van 1,7%. De omzet per bedrijf steeg met 1,2 % amper. We zien bij hotels een omzetdaling per vestiging van 2,6%. Voor restaurants blijft de gemiddelde omzet ongeveer gelijk. In de fastservice stijgt de omzet per vestiging met 0,9%, de cafés doen het hier relatief goed met een omzetstijging per vestiging van 2,8%. Overigens zijn deze cijfers exclusief de verhoging van het lage btw-tarief van 6% naar 9%.

Het bedrijfsresultaat als percentage van de omzet is een belangrijke graadmeter voor de levensvatbaarheid van bedrijven. In de horeca ligt dit gemiddeld op 15,1 %. Vertekenend is dat in de café- en fastservicesector relatief veel eenmanszaken en vof’s zijn, waarbij het ondernemersinkomen uit het bedrijfsresultaat moet komen. Als dit wordt meegerekend, komen de bedrijfsresultaten in cafés op gemiddeld 3,7% van de omzet en bij fastservicebedrijven zelfs op 3,5%. Bij dergelijke ‘netto’ bedrijfsresultaten is er amper ruimte voor investeringen in het bedrijf en/of innovatie.

Resultaten Toekomstverwachtingenonderzoek 2020
In de beleidsmonitor Toekomstverwachtingen 2020 is leden van KHN gevraagd hoe zij naar de toekomst van de horeca kijken en naar de toekomst van hun eigen bedrijf in het bijzonder. De ruim 2100 respondenten beoordelen het zakelijk succes in 2019 met een 7,45. Hoewel horecaondernemers nog steeds positief zijn over de economische ontwikkeling, lijkt het effect in termen van bedrijfsresultaten iets af te zwakken. 32% van de ondernemers ervoer in 2019 positieve effecten van de economische groei. In 2018 was dit nog 37%.

Onzekerheid neemt toe
In 2018 had 72% van de ondernemers nog (heel) veel vertrouwen in de toekomst. Dit is in 2019 gedaald naar 64%. KHN ziet dat er nog steeds vertrouwen is, maar dat de onzekerheid toeneemt. Uit het onderzoek blijkt dat horecaondernemers voor 2020 een aantal uitdagingen zien. De drie belangrijkste bedreigingen voor 2020 zijn: de komst en verplichtingen van de Wab (genoemd door 54%), een tekort aan personeel (54%) en het te grote aanbod van horeca in hun stad of dorp (26%).

Meer kansen dan bedreigingen
Voor 2020 ziet 54% van de horecaondernemers meer kansen dan bedreigingen. Voor 2019 was dit nog 61%. Veel horecaondernemers hebben concrete plannen of voornemens om in 2020 nieuwe activiteiten op te pakken of bestaande uit te breiden. Hierbij ligt de focus vooral op investeren in goede werkomstandigheden, investeren in training personeel en meer online activiteiten.

KHN in 2020: reparatie van de Wab en knokken voor eerlijk speelveld
KHN-voorzitter Robèr Willemsen (op de foto): “De horeca staat er nog steeds goed voor maar waakzaamheid is geboden. Ik ben blij dat horecaondernemers nog steeds positief naar de toekomst kijken, al is de daling in ondernemersvertrouwen ook te begrijpen. KHN-leden kunnen in 2020 rekenen op een strijdbaar KHN. De Wab is onwerkbaar voor de horeca en zorgt voor een enorme extra lastendruk in een branche waar de marges al laag zijn. We merkten eind 2019 al dat de frustratie en onmacht bij horecaondernemers groot is. Nu de wet daadwerkelijk in werking is getreden, zien wij de onvrede snel toenemen. Reparatie van de Wab is dan ook onze hoogste prioriteit. Ook als het gaat om eerlijk speelveld (Airbnb, Booking.com) staan we op de barricade voor onze leden. De uitzending van Rambam over The Fork van 9 januari maakt keihard duidelijk waarom dit noodzakelijk is. Voor ons is het onacceptabel dat platformen bijvoorbeeld zonder expliciete toestemming reserveringsknoppen voor restaurants op Google kunnen zetten. De grote platformen dicteren de markt en daar moet via regelgeving balans in komen. Verder is het belangrijk dat gebruikersplatformen zoals Airbnb, waar particulieren ook horecadiensten aanbieden, verplicht worden hun data te delen met toezichthouders.”

Voor meer informatie: www.khn.nl 

ad

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*