Geslaagde militaire redding van de horeca in Torhout

Op zaterdag 24 oktober stond in Torhout een militair veldhospitaal opgesteld om de Horeca een warm hart onder de riem te steken, en bij uitbreiding alle landgenoten moed in te spreken. 

Bij het opdraaien van de parking kon je er niet naast kijken. Legervoertuigen en militaire uniformen naast een feestzaal. Een uitgerust veldhospitaal om de slachtoffers de beste kans op overleven te bieden… De mensen van YEOMANRI en 2nd WAR FRIENDS onderlijnden samen met een reïncarnatie van The Andrew Sisters een sterk verhaal. Waar was dat allemaal goed voor? 

Didier Decoster, een uitdagingsexpert en samen met Stéphanie Van den Heuvel van Hostellerie Gravenhof de drijvende kracht achter dit initiatief – legde uit: “Samenwerking, creativiteit en positief denken zijn de ingrediënten die we nu nodig hebben om hierdoor te komen.”  Hij ontkende geenszins de ernst van de situatie. Goed een week geleden hoorde hij emotionele verhalen van ondernemers in de Horeca. Harde werkers, parels van familiebedrijven, passionele ondernemers die duidelijk maken dat het “op leven en dood is”… Mensen ook die letterlijk stellen “dit is oorlog”. In die dialogen kwam één van de ultieme ondernemersvragen wel vaker naar boven “En wat kunnen wij doen?” 

De conclusies volgden zeer snel: Niet klagen. Inspireren. Getuigen. Positief en creatief blijven. Samenwerken. Initiatief nemen. Je hoeft dan ook geen professor in de experimentele gezondheidspsychologie te zijn om te begrijpen dat een positieve mindset de herstel- en overlevingskansen van zowat elk type patiënt enkel ten goede kan komen. Laten we collectief een ludiek statement maken en onze inzichten delen…

De metafoor van het militaire veldhospitaal is eenvoudig te begrijpen. We kennen het leger als de ultieme beschermer van de burger in de strijd met een vreemde vijand, maar ook en steeds meer als behulpzaam naar de eigen bevolking als de samenleving op scherp gaat. Het beeld van het hospitaal appelleert dan weer aan de beschikbaarheid van zorg en expertise die hoop en perspectief op herstel kan rechtvaardigen. De keuze voor Torhout, waar historisch gezien zowel slag geleverd werd als akkoorden ondertekend werden die perspectief boden naar de toekomst evenals de locatie van de Hostellerie het Gravenhof wat na drie jaren wegenwerken de eerste corona-golf -dankzij hogergenoemde ingrediënten relatief goed doorkwam- voelde daarom onmiddellijk goed. 

Stéphanie Van den Heuvel (De vrouw achter Hostellerie het Gravenhof) lichtte op haar beurt toe hoe ze het enkel kon overbruggen in de afgelopen maanden dankzij samenwerking. Zowel omdat het energie en inspiratie opleverde als omwille van de materiële impact. Bij aanvang was het idee om bubbels op de parking te creëren, wat ondertussen ruim in de pers gedocumenteerd werd. Na het succes van de zomereditie was er enthousiasme voor de versie 2.0… Arnold. De ombouw van een klassieke feestzaal naar 16 unieke vintage-bubbels. Alleen al de sfeer die het uitstraalt… Stefanie stelde vervolgens onomwonden dat ze het éénieder gunt die kan overleven door dit concept te kopiëren. Als er andere uitbaters van feestzalen zouden zijn die gebruik willen maken van de huidige sluiting om een tijdelijke heropening als vintage-bubble-brasserie voor te bereiden wenst ze hun alle succes! Tegelijkertijd deelt ze ook een nieuwe uitdaging waar ze nog naar een oplossing voor zoekt voor over enkele weken: “Wanneer je als feestzaal omschakelt naar brasserie en de mensen zien auto’s op je parking dan denken ze uit automatisme dat je een feest hebt, ook al zouden ze eigenlijk moeten weten dat dit niet kan in dit corona-tijdperk. Maar ook dat lossen we wel op.” En ondertussen? “Wel ik speel terug de straathoer met mijn take-away.” Antwoordt ze met een flinke knipoog. Diezelfde straat waar de wegenwerken me drie jaren op de proef stelden is tijdelijk mijn beademingsmachine om het vol te houden. Maar wees gerust, we broeden vandaag al op nieuwe ideeën om heel binnenkort ook daar weer het verschil te kunnen maken met onze groep van ondernemers.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*