GELATISSIMO: innovatie en passie voor ijs

GELATISSIMO, de grootste vakbeurs voor ijs ten noorden van de Alpen, wordt van 15 tot 19 februari 2020 in Stuttgart gehouden in samenwerking met INTERGASTRA, de belangrijkste vakbeurs voor de hotel- en gastronomiebranche. Eigenaars van ijssalons en cafés, en restauranthouders uit de hele wereld zullen dan op dit vakevenement bijeenkomen om informatie te krijgen over de nieuwste technieken, grondstoffen, moderne apparatuur en mogelijke verkoopconcepten voor hun bedrijfsmodel.

Ervaren ijsbereiders of gelatieri zijn op zoek naar inspiratie op de beurs GELATISSIMO, terwijl de bezoekers snel een overzicht kunnen krijgen van hun mogelijkheden”, aldus Markus Tischberger, projectmanager voor INTERGASTRA en GELATISSIMO. Dat de branche ook veel ruimte biedt voor bijzondere concepten blijkt uit de succesvolle businessmodellen van Ralf Sander, directeur van Gimme Gelato, Roman Schaller, oprichter van de franchiseketen “Mia Gelateria” en food designer David Marx, oprichter van het voedingslaboratorium The Science Kitchen.

Innovatie en passie

Vakmanschap, smaak, authenticiteit en innovatie – deze vier pijlers vormen de basis voor het succesvolle concept van het Ralf Sander ijssalonmerk “Gimme Gelato”. Innovatie betekent bijvoorbeeld ook creativiteit voor de inwoners van Frankfurt. Dit merk biedt veganistisch ijs, sorbets met een maximale hoeveelheid fruit en zelfs ijs voor honden. In 2018 realiseerde de afgestudeerde meester-brouwer een droom met zijn eigen ijsproductie in Berlijn. “Ik wil een “gelatocultuur” creëren en de industrie levendiger maken”, aldus Sander.

Speciale ijscultuur

Een voorbeeld van Sander’s interpretatie van een nieuwe gelatocultuur? Extra spectaculaire varianten zoals hennepgelato, de liefde voor detail en het bijzondere aspect. “Klanten eisen individualiteit in de producten,” zei hij bewust. Om verse gelato binnen handbereik van de gasten beschikbaar te stellen, vertrouwt hij op mobiele oplossingen die hij samen met Volker Beck, Managing Director van ROKA-Werk, heeft geïmplementeerd. Het bedrijf uit Merenberg is gespecialiseerd in de bouw en inrichting van levensmiddelenvrachtwagens, verkooptrailers en verkoopcontainers. “Mobiele oplossingen stellen gelatieri in staat om direct naar mensen toe te gaan – bijvoorbeeld op stadsfeesten of bij zwemvijvers”, aldus de algemeen directeur. Sander werkt ook verder aan zijn mobiliteitsconcept. Naast zijn gelatofietsen en verkoopaanhangers komt er in de toekomst ook een driewieler, namelijk een elektrische APE.

Met speciaal vervoer ijsjes brengen tot bij de consument

Sander’s interpretatie van een nieuwe gelatocultuur: extra spectaculaire varianten zoals hennepgelato, de liefde voor detail en het kleinste detail … “Klanten eisen individualiteit in de producten,” vertelt hij. Om verse gelato binnen handbereik voor de gasten beschikbaar te stellen, vertrouwt hij op mobiele oplossingen die hij samen met Volker Beck, Managing Director van ROKA-Werk, heeft geïmplementeerd. Het bedrijf uit Merenberg is gespecialiseerd in de bouw en inrichting van levensmiddelenvrachtwagens, verkooptrailers en verkoopcontainers. “Mobiele oplossingen stellen gelatieri in staat om direct naar mensen toe te gaan – bijvoorbeeld op zwemmeren of stadsfeesten”, aldus de algemeen directeur. Sander werkt ook verder aan zijn mobiliteitsconcept. Naast zijn gelatofietsen en verkoopaanhangers komt er in de toekomst ook een driewieler, namelijk een elektrische APE.

Mia Gelateria – het succesvolle franchiseconcept

Roman Schaller uit Krumpendorf aan de Wörthsee heeft echt pionierswerk verricht.
In 2014 richtte hij onder de naam “Mia Gelateria” de eerste ijssalonketen met zelfbediening in Duitsland op. Met zijn concept is hij momenteel marktleider in Duitsland. Er zijn nu elf franchise-vestigingen, zeven in Duitsland, twee in Zwitserland en twee in Frankrijk. Het franchiseconcept stelt buitenlandse bedrijven in staat om hun droombaan als gelatière met een eigen ijssalon te vervullen. Omdat het basisproduct voor de gelato in vloeibare vorm aan de franchisenemers wordt geleverd, hoeven zij het alleen nog maar in speciale ijsmachines at te werken.

“Wij produceren onze gelato basis in Oostenrijk met verse Alpenmelk volgens een origineel Italiaans recept. Eersteklas Italiaanse gelato is het middelpunt van Mia Gelateria”, aldus Schaller, die al 13 jaar betrokken is bij de franchising. In het productieproces worden alleen natuurlijke ingrediënten gebruikt. Mia Gelateria heeft geen eindproducten van poeder en alle soorten melk zijn lactosevrij. “Iedere gast kan zelf zijn gelato samenstellen – de toppings staan voor andere mogelijke combinaties”, aldus Schaller. “Ik ben in 2018 met een verkooptrailer naar GELATISSIMO gekomen, maar er is nog steeds weinig belangstelling voor franchises bij experts. Toch zullen we in 2020 waarschijnlijk weer terugkomen. Alleen al vanwege de nabijheid van Italië en Oostenrijk is de beurslocatie zeer belangrijk voor ons bedrijf!””.

Gelato in een nieuw design – een blik in de toekomst?

Food designer en marketingexpert David Marx brengt met zijn idee een revolutie teweeg in de branche en durft ongewone smaakcombinaties uit te proberen. Zijn huidige beste recept is ijswatermeloenensoep: met wilde Indiase peper, koudgeperste olijfolie, yoghurtknoedels en een Parmezaanse chip … Deze ondernemer wil van kaantjes-ijs naar gelato van de toekomst. Hij geeft zijn producten futuristische vormen en bevriest ze met stikstof – dankzij deze methode bevat zijn gelato geen ijskristallen. “Mijn doel is om nieuwe producten opde markt te brengen en mensen ook de kwaliteit van sterrenrestaurants te laten ervaren. We werken aan avant-gardistische desserts die in de toekomst in overeenkomstige dessertwinkels zullen worden verkocht in plaats van in traditionele ijssalons”, aldus Marx. “De industrie moet zichzelf opnieuw uitvinden, sneller reageren op trends en opnieuw spelen met de seizoensgebondenheid en het regionalisme”, aldus Marx. Zijn concept is succesvol – hij adviseert nu grote klanten zoals Autostadt Wolfsburg of Häagen Dazs, werkt als moderator op internationale voedselbeurzen en verkoopt zijn producten in de VS en China.

ad

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*