
Op maandag 8 mei vond de 6e editie van de Gault&Millau “Culinary Innovators” Awards Show plaats bij Verbeke Foundation in Kemzeke. Meer dan 100 innovatieve bedrijven, personen en organisaties werden geselecteerd als kandidaat voor een award. Uit de kandidaten werden 8 winnaars binnen 7 categorieën gekozen.
Innovators
Met het Gault&Millau Culinary Innovators project buigt Gault&Millau zich nu al bijna 10 jaar over de toekomst van de gastronomie, zij het dan wel in een uiterst commerciële verpakking. Het Gault&Millau Culinary Innovators team is daarbij op zoek naar wat ons bord en de gastronomische sector morgen zal brengen. Via de Gault&Millau Culinary Innovators Awards Show worden jaarlijks de meest opvallende initiatieven bekroond. Voor Gault&Millau’s Managing Director Marc Declerck past het project binnen de verbreding en de vernieuwing die de onderneming nu al tien jaar hoog in het vaandel draagt.
De winnaars
Entropy ontving de Sustainability Award. Het gastronomisch restaurant van chef Elliott Van de Velde schenkt alle winst aan het Hearth Project dat de strijd aanbindt tegen voedselverspilling en sociale onzekerheid. De Product award food was voor NorthSeaChefs & Revi Fumets . Ze zijn samengesteld van lokaal gevangen vissen waarbij niets verloren gaat. De Product award food was voor Koji Enterprises voor hun Belgische garums uit hun eigen Fermentation Lab. De Social award was voor Pastati & Aarova. Pastati levert dagverse pasta en ravioli’s op bestelling aan koks, traiteurs, cateraars en high end winkeliers. Sociale economie en duurzaamheid staan in hun filosofie centraal. Daarom is de productie in handen van maatwerkbedrijf AAROVA, waar mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans krijgen, en werkt men hoofdzakelijk met ingrediënten van plaatselijke boeren. De Restaurant philosophy award was voor het restaurant Hors-Champ van Stefan Jacobs. De twee moestuinen van het restaurant zijn de perfecte weerspiegeling van hun filosofie: een ultrakort circuit, de seizoenen volgen, zo dicht mogelijk bij de natuur staan en beter leren consumeren. De Digital & social media award was voor de flamboyante Gents chef Sam D’Huyvetter. Hij is niet alleen een actieve culinaire ondernemer, hij zet zijn ondernemerschap ook kracht bij door uitgekiende social mediacampagnes. Dat doet hij samen met zijn team voor elk restaurant, maar ook voor Sam als persoon. En dat levert smakelijke, hedendaagse en hands-on content op waarbij vooral de creatieve Instagram reels opvallen. De Institution award was voor Manger Demain. De vereniging heeft als doel lokale en regionale voedselinitiatieven te coördineren, te verbinden en te faciliteren. Entrepreneur of the Year werd Bart De Pooter. Met de natuur in het achterhoofd creëert en experimenteert hij aan de hand van de seizoenen. En dat resulteert in een indrukwekkende portfolio aan projecten: Grond zkt Boer, Pastorale, Gare Maritime Food Market, Postuur, Sapphire House, Vis van A, Plant’n & Wild’n, …
Gidsen
Tijdens de prijsuitreiking werd ook aangekondigd dat Gault&Millau dit jaar drie speciale gidsen uitbrengt. De allereerste editie van de Belgische wijngids, de nieuwe “A Taste of Haspengouw” regiogids, en de tweede editie van de regiogids “A taste of Knokke-Heist”. Het jaar wordt afgesloten op 27 november, met de presentatie van de nieuwe editie van de Belux restaurantgids, die het visitekaartje blijft van Gault&Millau.
Geef als eerste een reactie