Frisdranken voor volwassenen

Binnen de horeca is er een groeiende behoefte aan alcoholvrije drankjes. Maar het aanbod van die frisdranken op de drankenkaarten in de modale café/brasserie blijft doorgaans vrij beperkt en saai. Voor creatieve caféhouders die frisdranken voor volwassenen op hun kaart zetten, ligt er daarom een grote markt open. Wie inspeelt op de trend naar een subtielere smaakbeleving en minder zoete smaak, kan goede zaken doen. Bovendien is de gast bereid om voor hippe frisdranken, die minder calorieën bevatten, iets meer te betalen.  

De trend naar meer alcoholvrije dranken op café is al een tijdje aan de gang. De antialcoholcampagnes van de overheid, waarbij drinken en rijden worden ontmoedigd, zijn er uiteraard niet vreemd aan. Maar veel consumenten willen ook gezonder leven. Ze willen daarbij niet alleen hun alcoholverbruik matigen, maar ook het aantal calorieën terugschroeven. Ze gaan daarbij op zoek naar alternatieve verfrissingen, waarvan het suikergehalte laag is en die liefst ook nog verrassend smaken. Vandaar dat de traditionele limonades weer hun intrede doen in de horeca, zij het dan onder een andere vorm en met nieuwe smaken. 

Frisdrankpioniers & frisdrankgiganten

De moderne frisdrankpioniers waren in eerste instantie vooral kleine opstartende bedrijfjes, die experimenteerden met alternatieve frisdranken. Niet zelden gebruikten deze pioniers het begrip duurzaamheid als verkoopargument en stelden ze dat hun limonades volledig bio en fair trade waren. De eerste alternatieve frisdranken en limonades vond je dan ook vooral in trendy bars, die gefrequenteerd werden door hipsters die gewonnen waren voor zo’n ‘duurzame’ levensstijl. 
Ondertussen is het begrip duurzaamheid overal ingeburgerd en gebruiken ook ‘traditionele’ bedrijven het. Grote frisdrankproducenten zagen een gat in de markt en begonnen in navolging van de kleine bedrijfjes ook met nieuwe productlijnen. Bedrijven als Coca Cola, Red Bull en Spadel hebben nu ook ‘frisdranken voor volwassenen’ in hun gamma. Minder zoet, maar met meer smaak, luiden de slogans. Enkele voorbeelden van alternatieve frisdranken die niet zouden misstaan in uw drankenaanbod.

Almdudler

Voor sommigen is het pure nostalgie, want velen leerden Almdudler kennen tijdens een skivakantie in Oostenrijk. In het thuisland bestaat het drankje al meer dan een halve eeuw en ook hier begint het aan een opmars.  De naam Almdudler komt uit het Oostenrijkse dialect en betekent zoveel als ‘jodelen in de bergen’ (auf der Alm dudln). 
Almdudler is een natuurlijke kruidenlimonade, op basis van 32 natuurlijke alpenkruiden, waaronder citroenmelisse, salie, gentiaan, vlierbloesem en zonnehoed. Almdudler is nog steeds een familiebedrijf (opgericht in 1957), dat sinds jaar en dag de frisdrank bereidt volgens hetzelfde geheime recept.

Bionade

Bionade is nog zo’n drankje, dat de jongste jaren furore maakt in trendy horecazaken. Het drankje wordt net als bier gebrouwen uit water en mout. Het verschil is dat de fermentatie die alcohol produceert wordt overgeslagen. Hierdoor wordt het moutsuiker omgezet in een organisch zuur, waardoor Bionade zich kan profileren als limonade. De productie en de ingrediënten zijn biologisch en het bevatten minder suiker als in ‘klassieke’ limonades.
Bionade heeft een eerder licht bittere en fruitige smaak. Het drankje komt op de markt in de smaken Vlierbes, Lychee, Citroen-Bergamot en Gember-Sinaasappel.

Bionina

Bionina is een bedrijf uit Ternat, dat sprankelende biofruitdranken aanbiedt. De frisdranken bevatten allemaal zuiver mineraalwater en 100 % natuurlijk fruitsap en rietsuiker. Lady Pink Grapefruit heeft een uitgesproken bittere pompelmoestoets, Uncle Pommegrade & the Cranberreis is een duo van granaatappel en veenbessen. Verder heb je nog Mister Lemon (citroen) en Miss Blood Orange (bloedsinaasappel).
Bionina biedt nu ook cocoswater aan (Bionina Coco), dat naar voor wordt geschoven als een gezond drankje. De jongste telg Bionina DJ Cola is een coladrank, maar dan een biologische en ‘organische’ frisdrank met minder cafeïne en zonder fosforzuur van karamel.

Chaudfontaine Fusion

In de Chaudfontaine Fusion familie vind je licht bruisend mineraalwater met natuurlijke fruitaroma’s. De duosmaken watermeloen-komkommer en Mandarijn-kamillesmaak zijn de nieuwste telgen in dit calorievrije segment.  Ondertussen heeft de consument keuze uit 6 verschillende Chaudfontaine Fusion smaken. 

Exota

Exota is een oud Nederlands merk, maar verdween in de jaren ’70. Enkele jaren terug werden de ambachtelijke limonades opnieuw op de markt gebracht in een mooie retrofles. De limonades bevatten minder suiker en zijn volledig natuurlijk. Komt in de smaken pompelmoes, citroen, mandarijn, sinaasappel en ‘campagnepils’, een limonade met pilssmaak.   

FÏNLEY

In september 2014 lanceerde Coca-Cola FÏNLEY, een caloriearm drankje dat opvalt door zijn eigenschappen: een combinatie van verrassende sappen, fijne bubbels en bovendien laag in calorieën. Leuk om weten is dat deze frisdrank voor volwassenen volledig ontwikkeld werd in ons land. Tussen 2011 en 2014 werkte men in het onderzoekscentrum van Coca-Cola in aan dit drankje. 
“FÏNLEY richt zich tot volwassenen met levenservaring”, luidt het bij Coca-Cola. “Zij hebben een verfijnde smaak en kiezen voor subtiliteit, in de vorm van meer verfijnde smaakcombinaties, bittere toetsen, lichtere bruis en ingrediënten van natuurlijke oorsprong”. 
Ondertussen bestaat er al een heel gamma aan FÏNLEY-drankjes. Zo voegde de drankengigant vorig jaar nog de smaken Citrus-Granaatappel en Ananas-Komkommer-Munt aan het aanbod toe. Verder lanceerde het bedrijf de twee ‘premium mixers Muscovado en de Sea Salt Lemon Tonic. Op dit ogenblik heb je in het FÏNLEY-gamma keuze uit 12 smaken. 

Lemonaid

Het verhaal van de Lemonaid-limonades ontstond in Hamburg, toen in 2008 een groepje vrienden besloot om op duurzame wijze limonades te maken. De drankjes zijn volledig bio & fair trade. Alle grondstoffen en ingrediënten worden bij lokale landbouw-coöperatieven ingekocht. De limonades worden gemaakt van pure vruchtensappen. Door het succes werd de productie verhuisd naar een biobedrijf in Zuid-Duitsland, waar de limonades ook worden gebotteld.
Lemonaid is beschikbaar in Limoen (puur limoensap), Bloedappelsien (sap van bloedappelsien verfijnd met sappen van limoen, kersen en pompelmoes) en Passievrucht (sap van passievrucht met wat limoen-en mango-sap). 

Naturfrisk

Naturfrisk is een Deense limonade, die her en der opduikt in hippe cafés. De limonade wordt zonder suiker gemaakt met enkel biologische grondstoffen zonder kunstmatige toevoegingen. Naturfrisk is verkrijgbaar in de smaken bitter lemon, citroen-limonade, cola, framboos, ginger ale en mint-vlierbloesem.

Organics

Red Bull heeft nu ook zijn biologisch gecertificeerde, natuurlijke frisdranken: Organics. Organics by Red Bull zijn gemaakt van ingrediënten van 100 % natuurlijke oorsprong en zijn geen energiedranken, maar biologische frisdranken. Voor de horecaondernemers biedt dit portfolio van verfrissende frisdranken met het beroemde logo van Red Bull een echte stimulans om iets nieuw te proberen. 
Organics biedt 4 smaken aan: Organics Simply Cola (Strong & Natural),  Organics Ginger Ale (Spicy & Naturel), Organics Bitter Lemon (Fresh & Naturel) en  Organics Tonic Water (Dry & Natural).

Proviant

Proviant bestaat sinds 2009, toen drie Duitse vrienden in de Berlijnse wijk Kreutzberg limonade gingen maken naar oma’s recept in hun eigen ‘fruitfabriek’. De limonade wordt gemaakt op basis van biologische fruitsappen, citroensap, troebel appelsap en rabarber. Proviant is biologisch van a tot z en bestaat uit versgeperst sap, bruisend mineraalwater en een beetje rietsuiker. heerlijke biologische limonade, naar oma’s recept. De ingrediënten? Vers geperst sap, zuiver 
Er zijn vijf verschillende smaken: Citroen, Rabarber, Appel, ­Sinaasappel, Citroen-Gember. Gloednieuw is de Fairtrade Cola.

Ritchie

Ritchie is een traditionele Belgische limonade, die inspeelt op de hype van homemade drankjes en craft limonades. De limonade is gebaseerd op een origineel familierecept, maar dan aangepast aan de moderne tijden. Het zijn bruisende limonades met 100 % natuurlijke ingrediënten (zonder bewaarmiddelen) en wordt gezoet met rietsuiker. 
De Ritchie limonades bestaan uit drie smaakduo’s: sinaasappel met een vleugje vanille, citroen met een beetje framboos en pompelmoes met een scheutje ananas De limonades worden verkocht in unieke glazen 27.5 cl retroflesjes, gebaseerd op een design uit de jaren ’50, met een schroefdop.

SPA DUO

Met de productlijn SPA DUO wil Spadel onder het motto ‘ Bruist niet, verrast wel’ uitpakken met niet-bruisende limonades en unieke smaken. De limonades SPA DUO zijn verfrissend met een laag caloriegehalte en zijn gemaakt met 100% ingrediënten van natuurlijke oorsprong. Zonder kunstmatige zoetstoffen, zonder kunstmatige kleurstoffen en zonder bewaarmiddelen, zijn ze beschikbaar in drie varianten en in twee handige formaten : 50 cl en 1l.
Momenteel zijn er vier smaakduo’s te ontdekken: met name SPA DUO Lime Ginger, SPA DUO Peach Apple, SPA DUO Lemon Cucumber en SPA DUO Blackberry Raspberry. 

Peter Van Oyen

ad

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*