Foodmaker: Geen storm in een glas water

Foodmaker uit Oevel (Westerlo), heeft de prestigieuze Mercuriusprijs gewonnen. Die kreeg het bedrijf voor het ‘winkelconcept van het jaar’. In twee weken tijd maakten ze succesvol de switch van offlinebedrijf naar online.

Midden maart kregen ze het bij Foodmaker even benauwd. De 24 restaurants van Foodmaker gingen dicht en een megacontract met Brussels Airlines werd stopgezet. Bovendien viel tijdelijk het doek over alle saladbars, waaronder een honderd bij Delhaize. Het bedrijf had in 2018 in de Nijverheidsstraat in het Kempense Oevel nog 30 miljoen geïnvesteerd in een splinternieuwe vestiging van twintigduizend vierkante meter.

Brainstormen
In een week tijd zag CEO Lieven Vanlommel de omzet met 90% kelderen. Met het team werd een intense brainstormsessie gehouden. Een team van acht computerspecialisten bouwde dag en nacht aan een onlineplatform. Samengevat: als de mensen niet meer naar onze restaurants en saladbars kunnen gaan, dan brengen wij het eten aan huis. Het succes bleef niet uit. Er werden vijf koelcamionettes gekocht om de vers bereide maaltijden rond te brengen.

Verrassings-storm
Vanlommel was verrast toen hij vernam dat zijn bedrijf het ‘winkelconcept van het jaar’ heeft bedacht, bekroond met de Mercuriusprijs van de handelsfederatie Comeos. “Wat wil je als je Ikea, Decathlon, Ici Paris XL de loef afsteekt”, zegt hij. “Financieel zijn we zeker niet bij de eersten van de klas, maar ons potentieel is enorm. Een feestje bouwen kan niet, maar elke medewerker krijgt een fles champagne.” Bij Foodmaker in Oevel werken 250 mensen, zestig bedienden en 190 arbeiders.

Gezondheids-storm
Na corona is minstens 60% van de mensen bewust bezig met gezonde voeding”, zegt CEO Lieven Vanlommel. Om de klanten, zowel groepen als individuelen tevreden te stellen heeft Foodmaker onder meer vijf diëtisten in dienst. Er wordt ook gewerkt volgens het farm to fork-principe. Er zijn grote biovelden in Assent bij Diest en de spelt groeit in Laakdal. “Als het succes zo blijft stijgen verkopen we volgend jaar in ons land meer maaltijden dan McDonald’s.” volgens de jonge ondernemer. Zo niet meer dan toch gezonder.

Foto:Foodmaker

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*