Elektronisch betalen is in 3 op 4 horecazaken ingeburgerd

Uit een onderzoek van Horeca Vlaanderen blijkt dat elektronisch betalen reeds in 3 op de 4 horecazaken is ingeburgerd. Opvallend is ook dat contactloos betalen in de lift zit. De sector blijft wel vragende partij om de transactiekosten te doen verlagen.

De bevraging kwam er naar aanleiding van het voorstel van Kamerlid Leen Dierick (CD&V) om het elektronisch betalen te verplichten in de sector. Het Kamerlid stelde ook voor om sancties in te voeren voor de zaken die geen elektronisch betalen mogelijk maken. Horeca Vlaanderen wilde daarom weten hoe de vork hieromtrent in de steel zat en bevroeg 556 respondenten. Hieruit bleek dat vandaag in maar liefst 3 op de 4 horecazaken elektronisch betalen mogelijk is. De sector vindt dit ook logisch,  omdat het cliënteel dit vandaag ook verwacht. Een verplichting of sanctionering vindt Horeca Vlaanderen dan ook niet nodig. Volgens de beroepsvereniging regelt de markt zichzelf en blijft de keuzevrijheid voor de horeca-uitbater essentieel.

Contactloos betalen

Elektronisch betaalverkeer is volgens de bevraging in 75,09 % van de bevraagde horecazaken mogelijk. De meest gebruikte systemen zijn Bancontact/Maestro, Visa en Mastercard. Maar ook contactloos betalen wordt steeds populairder en wordt reeds aangeboden in 51,09 % van horecazaken die elektronisch betaalverkeer mogelijk maken.  De meest gebruikte betaalmethode blijft de (intussen samengesmolten) Payconiq/bancontact app, en de betalingen via de bankapps. De betaling via een QR code volgt erna.

Transactiekosten verlagen

De vraag van de sector om lagere transactiekosten blijft wel bestaan. In bijzonder de kosten verbonden aan het gebruik van kredietkaarten, blijft een zware dobber voor veel horecazaken. Horeca Vlaanderen is daarom blij dat Minister Peeters een opdracht heeft gegeven aan het Prijzenobservatorium om een studie over elektronisch betalen in dit land uit te voeren.