Einde van de Europese exclusiviteit van de Big Mac

Supermac, een Iers bedrijf, diende in maart 2017 een aanvraag in bij het Bureau voor de Intellectuele Eigendom van de Europese Unie (EUIPO) om McDonald’s exclusieve gebruik van de term “Big Mac” in de EU te stoppen. Supermac beschuldigde McDonald’s ervan zich in te laten met “merkintimidatie, het deponeren van merknamen die eenvoudigweg opzij werden gezet voor gebruik tegen toekomstige concurrenten”, aldus Supermac in een verklaring die naar AFP (Agence France Presse) werd gestuurd.

In zijn arrest betoogt de EUIPO dat McDonald’s het merk niet “daadwerkelijk gebruikt” heeft voor “de waren en diensten waarvoor het is geregistreerd”. Het merk “Big Mac” zou dus zijn geregistreerd voor een verscheidenheid aan producten, terwijl het alleen verwijst naar de beroemde sandwich.

David tegen Goliath

McDonald’s had nog niet gereageerd op een vraag van de AFP. De groep kan tegen het vonnis in beroep gaan.
“We wisten dat het David tegen Goliath was toen we deze strijd begonnen”, zei Supermac CEO Pat McDonagh, geciteerd in de release. “Maar omdat McDonald’s diepe zakken heeft en we relatief klein zijn, betekent dit niet dat we ons niet zullen verdedigen.

McDonald en Supermac

Supermac bekritiseerde McDonald’s voor het verhinderen van haar expansie buiten Ierland door gebruik te maken van de overeenkomst tussen de naam van het Ierse kanaal en de beroemde “Big Mac”.
Het bedrijf van de heer McDonagh, met ongeveer 100 restaurants in Ierland en Noord-Ierland, hoopt nu uit te breiden naar het Verenigd Koninkrijk en de EU. (rp)

Vertaald met www.DeepL.com/Translator

Bron: Belga