Eén op drie drinkt alcoholvrij

Belgen drinken nog altijd graag pils, al is de voorkeur op 15 jaar tijd sterk gedaald. De aandacht voor degustatiebieren neemt jaar na jaar toe. Trappisten, streekbieren, abdijbieren en sterk blond vervolledigen de top 5. Afwisseling lijkt dus belangrijk, stelt het Beer&Society Information Centre, dat ook wijst op een toenemende interesse voor alcoholvrij bier. Waar twee jaar geleden amper één op veertien een ‘pintje zonder’ dronk, is dat nu één op drie.

De meerderheid van de Belgen (65,2%) verkiest een biertje op café, al is de voorkeur in Vlaanderen (70,3%), bij studenten (85,8%) en bij min-35-jarigen (77,3%) veel meer uitgesproken, zo blijkt uit een onderzoek bij 10.000 internetgebruikers, uitgevoerd door het Beer&Society Information Centre in samenwerking met Het Laatste Nieuws en 7sur7.be. 

Redenen die vooral aangehaald worden voor deze voorkeur is het unieke, speciale kader (56.2%), het gezellige karakter (38,8%) en het bredere aanbod (36,5%). Wie liever thuis een biertje drinkt (34,8%), voelt zich er meer op zijn gemak (63,7%). Maar ook andere redenen bepalen die voorkeur: thuis moet je ook geen Bob zoeken (62,6%) en is het goedkoper (34,7%).
Wie jonger is dan 35 (gem. 72,7%) gaat liever op café dan 35-plussers. Opvallend: mannen kiezen, meer dan vrouwen, voor een biertje thuis en bij Franstaligen is dit zelfs de eerste keuze (52,2%). Deze voorkeur voor een biertje op café blijft de laatste 10 jaren, behalve minimale schommelingen, constant. Wanneer een Belg op café is en een bier (pils of speciaalbier) wil drinken, laat 18,5% zijn keuze afhangen van de prijs. Dit valt vooral op bij Franstaligen (24,1%), bij vrouwen (22,3%), bij studenten (38,2%) en bij wie jonger is dan 25 (28,4%).

Afwisseling en soms alcoholvrij bier

De Belg apprecieert duidelijk het brede aanbod aan bieren. Hoewel er heel wat nieuwe bieren uit andere landen furore maken, vindt 96,3% dat België nog altijd de titel als bierland verdient. Vooral vrouwen (97,5%) en min-25-jarigen (98,4) zijn ‘fier op ons bier’. In vergelijking met 2 jaar geleden, toen alcoholvrij en laag-alcoholisch bier net om de hoek kwam kijken, vinden vandaag steeds meer mensen de weg naar dit bier. Eén op drie zegt het soms of regelmatig te drinken (2 jaar geleden was dit amper 1 op 14). Alcoholvrij en alcoholarm vinden dus hun plaats in het bieraanbod: men drinkt het omdat men zonder zorgen kan rijden (76,2%, vooral bij mannen) maar ook omdat de smaak die van bier evenaart (33,1%, vooral bij vrouwen) of omdat frisdrank te zoet is en water te flauw (30,6%). Wie het nooit drinkt (69,9%), verkiest frisdrank/water (78,7%, vooral bij vrouwen) of haalt het smaakverschil aan (51,2%, vooral bij mannen).

Wanneer overweegt de Belg om alcoholvrij bier te drinken (of doet hij dit al)? Als chauffeur (40,5%), tijdens alcoholvrije evenementen (bv. voetbalmatchen) (47,0%), tijdens een dieet of tijdens een initiatief als Tournée Minerale (23,2,8%) of als de hele groep ook alcoholvrij drinkt (35,5%). Wanneer Belgen een lager alcoholpercentage opmerken op het flesje, beslist 16,6% om het niet te drinken. Bij mannen (17,3%), bij Nederlandstaligen (18,5%) en bij wie ouder is dan 45 (21,7%) ligt dit cijfer nog hoger.

Geert Van Lierde

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*