Duurzame disposables en verpakking

Duurzame disposables en verpakkingen verschijnen steeds meer in onze horeca, en dit geldt ook in toenemende mate voor de snackbar- en frituursector. Duurzaam verwijst letterlijk naar “zaken die een lange tijd zouden moeten kunnen meegaan en bestaan”. Maar in onze tijd wordt dit begrip echter in toenemende mate gebruikt om te verwijzen naar zaken en producten van natuurlijke oorsprong die niet alleen gewaardeerd worden voor hun sterkte en robuustheid, maar ook voor hun gunstige invloed op de leefomgeving van onze planeet (duurzaam bouwen, een duurzame economie…).

Bioplastiek

Het bekendste voorbeeld is plastiek, dat zo duurzaam is dat het letterlijk niet in de natuur kan oplossen – en aldus na talloze jaren nog in kleine stukjes in het milieu aanwezig kan zijn. Het inzamelen en recycleren van plastiek is nu al een bedrijfstak op zich geworden. Maar om de basis van dit probleem grondig aan te kunnen pakken, met duurzame effecten, zou de uit petroleum “verwekte” plastiek volledig door bioplastiek vervangen moeten kunnen worden. Met het begrip duurzaam verwijzen we hier dan ook ondubbelzinnig naar materialen van natuurlijke oorsprong die biologisch afbreekbaar zijn.

Bioplastiek is plastiek dat volledig uit natuurlijke materialen vervaardigd wordt, zoals zetmeel dat uit aardappels of maïs gewonnen wordt. Maar op dit moment zijn de huidige vormen van bioplastiek nog te duur voor de meeste bedrijven en handelszaken. Bovendien zijn er ook nog vormen van bioplastiek die traag (of helemaal niet) afbreken onder normale (weers)omstandigheden in de natuur. Zo zou een bekertje uit zo’n materiaal wel jaren in de tuin kunnen blijven liggen voordat het gedeeltelijk of volledig “gecomposteerd” wordt.

Daarom worden er momenteel nieuwe vormen van bioplastiek ontwikkeld die ook relatief snel kunnen vergaan, composteren en aldus in de natuur opgaan. Een vrij veelbelovend voorbeeld hiervan is PHA, zeg maar een vorm van bioplastiek die merkwaardig genoeg door kleine beestjes (micro-organismes) ofwel bacteriën vervaardigd wordt.

In elk geval zal de nieuwe generatie “bioplastics” uit goedkopere basisgrondstoffen (zoals voedselafval) vervaardigd worden. Bovendien ligt er ook nog een enorm potentieel open bij de talloze soorten (zeewierachtige) algen. Volgens de huidige stand van de wetenschap – en rekening houdend met de laatste grote ontwikkelingen – zou het echter nog 5 tot 10 jaar kunnen duren voordat snel afbreekbare (en uit natuurlijke materialen vervaardigde) vormen van bioplastiek een grote doorbraak beleven.

Op dit moment zijn er heel wat producenten die inzetten op recycleerbare vormen van aardolieplastiek. Maar op termijn is dit helemaal geen ideale oplossing, want hierbij moet er opnieuw enorm veel tijd, geld en energie gespendeerd worden aan het inzamelen en het recycleren van afval. Bovendien zorgt recyclage er alleen maar voor dat het probleem verlegd wordt, want uiteindelijk blijft de samenleving met producten opgescheept zitten die niet op een natuurlijke manier afgebroken kunnen worden.

Biologisch afbreekbaar

De enige structurele oplossing bestaat er dus in om op termijn alleen nog maar te werken met natuurlijke materialen die biologisch in de natuur afgebroken (ofwel gecomposteerd) kunnen worden. Vrij veelbelovend zijn bijvoorbeeld verpakkingen die plastiek vervangen, zoals de doorzichtige cellulose van het Duitse bedrijf Jonatura (www.jonatura.com), die op basis van aardappelschillen vervaardigd is.

In ons land zijn er al een aantal snack- en/of frituurzaken die geleidelijk aan op natuurlijke materialen beginnen over te schakelen. Op dit moment vormt de kostprijs nog altijd de grootste rem om deze omschakeling snel en op een uitbundige manier door te kunnen voeren.

Maar ondanks deze rem lijkt het ons toch raadzaam om deze verandering langzaam maar zeker door te voeren, of toch minstens de kat uit de boom te kijken.

Langs de ene kant worden de uiteenlopende nationale en regionale overheden in toenemende mate onder druk gezet – en dan vooral vanuit de Europese Unie – om de milieu-eisen in hun wetten steeds strenger te maken. Als uitbater van een snack- of frituurzaak kan het dus helemaal geen kwaad om op deze evolutie voor te lopen ofwel te anticiperen.

Langs de andere kant wordt de klant eveneens steeds milieubewuster. Indien u start met het gebruik van natuurlijke materialen in uw service naar de klant toe, is het aangeraden om hierover duidelijk naar hem of haar toe te communiceren. Sommige bedrijven bieden de mogelijkheid om uw persoonlijke boodschap bijvoorbeeld op drinkbekers te plaatsen. De aanwezigheid van natuurvriendelijke materialen kan u zo imagowinst opleveren, en mits een goed en vooral geloofwaardig verhaal zou het ook mogelijk moeten kunnen zijn om de meerkost op een intelligente manier geleidelijk aan naar de klant toe door te rekenen.

Intussen komen er ook nieuwe duurzame producten op de markt, die langzaam maar zeker goedkoper worden. Bekende voorbeelden zijn bijvoorbeeld uiteenopende soorten afbreekbare verpakkingsmaterialen of potjes en dozen die in karton aan de klant geserveerd worden. Dergelijke duurzame materialen ontmoeten we echter ook in servicevoorwerpen zoals messen, vorken, lepels, borden, koffiebekers, (houten) roerstaafjes of rietjes.

In België en Nederland zijn er reeds heel wat bedrijven actief die afbreekbare producten leveren aan de snack- en frituursector, zoals Ava (www.ava.be), Bioodi (www.bioodi.nl), BioDegradable Packaging (www.biodp.eu), Bio Futura (www.biofutura.nl), Denico (www.denico.eu), Disposables.bio (www.disposables.bio), DisposableDirect.be (www.disposabledirect.be), Duni (Duni.com), Hanos (www.hanos.be), Natureko (www.natureko.nl) en Tork (www.tork.be).

Brecht Thiers

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*