Digitalisering van frituren en snackbars

Digitale apparaten zijn vandaag de dag niet meer weg te denken uit ons leven of in de zakelijke wereld. Dat geldt natuurlijk ook voor de horeca. In de snelrestauratie komt de digitalisering vooral tot uiting bij bestellingen opnemen (kassa’s, bestelterminals en online bestelplatforms) en digitale menuborden. Digitalisering zorgt voor meer efficiëntie, waardoor er tijd en geld kan bespaard worden.  

Kassa’s

Er bestaat een breed aanbod aan kassasystemen. U hebt de keuze tussen heel eenvoudige en compacte kassa’s tot heel geavanceerde kassasystemen. Belangrijk is dat de kassa efficiënt is en dat u overzicht behoudt over uw inkomsten. Op die manier kan u uw geld in de gaten houden en uw rendement verhogen. 

Steeds meer frituristen kiezen voor digitale kasregisters, zonder al te veel poespas. Deze zijn uitgerust met de nodige standaardfuncties, maar zijn ook makkelijk uitbreidbaar. 

Touchscreens zijn in opmars en geven uw zaak een moderne uitstraling. Zij zijn gemakkelijk in gebruik en bieden in  één oogopslag een helder overzicht van alle gegevens (voorraad, rapporten etc). Het is aangewezen dat het systeem toelaat dat u de producten kan verdelen in categorieën, waarbij visueel alles mogelijk is dat u niet lang naar een product hoeft te zoeken. Vraag ook een shortcut menu, waarbij de meest bestelde producten meteen zichtbaar zijn. Toevoegingen zoals sauzen en/of snacks kunnen als automatisch pop-ups geprogrammeerd worden. 

Bestelterminals

Een ander product dat steeds meer gevraagd wordt in de fastfoodsector, zijn de digitale bestelterminals. Dit is een ideale manier om de omzet te verhogen, terwijl het ook de klantervaring verbetert.  Want vooral in de snelrestauratiesector wil de klant snel bediend worden. 

Digitale bestelterminals geven de klanten ook een beter overzicht van producten en diensten. De klanten kunnen door het menu bladeren en zien ook foto’s van de gerechten. Ze zijn dan meer relaxt en hebben meer tijd om te kiezen, wat zorgt voor meer omzet. Bestelkiosken verhogen de productiviteit, omdat de werknemers zich kunnen richten op andere taken, evenals de capaciteit van het restaurant, doordat meer klanten kunnen bestellen in minder tijd. 

Online bestelplatforms

Online bestelplatforms zijn digitale oplossingen die steeds meer de weg vinden naar frituren en snackbars. Dergelijke digitale platforms zorgen er voor dat klanten op hun devices bestellingen kunnen plaatsen en online betalen. Daarna krijgen ze bericht wanneer ze de bestellingen kunnen afhalen. Voordeel voor de klant is dat ze niet langer meer hoeven aan te schuiven. 

Online besteloplossingen zoals one2three zijn op maat van de frituur en de snackbar gemaakt. De handelaar krijgt een eigen bestelplatform zonder zorgen, aangezien de ontwikkelaar de klant begeleidt van a tot z. Vaak kan de friturist en snackbarhouder zijn logo en huisstijl behouden. De besteloplossingen zijn zodanig ontworpen dat de handelaars gemakkelijk zelf hun menu’s kunnen aanpassen. 

Het grote voordeel van online bestelplatforms is omzetverhoging. De handelaar kan zo meer klanten bereiken, die hij anders nooit gehad zou hebben. Bovendien hebben studies uitgewezen dat online bestellingen tot 20 % meer omzet genereren. Klanten krijgen immers meer tijd om het aanbod en de menu’s te bestuderen en bestellen daardoor doorgaans meer. Daarnaast kan de friturist zijn verkoop nog meer boosten door promoties en video’s op het platform te plaatsen.

Tenslotte zorgen dergelijke online bestelplatforms ervoor dat er efficiënter gewerkt kan worden. De friturist kan zich ten volle focussen op het product en de dienstverlening, in plaats van het verwerken van orders en bestellingen. Bovendien staan de meeste online bestelplatforms toe dat de handelaar kan bepalen hoeveel online klanten hij aanvaardt per uur. Zo kan men bijvoorbeeld op de druktse momenten het aantal online bestellingen beperken. 

Digitale menuborden

Steeds meer frituristen, snackbarhouders en uitbaters van broodjeszaken investeren in LED-schermen met digitale prijslijsten.  Dat bespaart de zaakvoerders in ieder geval geknoei met knippen, doorhalen en schrappen op de prijslijst. Wie zijn zaak een nette en professionele uitstraling wil geven, heeft een digitale prijslijst. 

Met hoge definitie schermen kan de uitbater zijn producten en dienstverlening haarscherp voorstellen. Digitale displays helpen ook om de wachtmomenten bij de klanten te verzachten. Door de visuele interactie krijgt de klant prikkels, wat een positieve impact heeft op het bestelgedrag. 

De meeste frituristen en uitbaters van snackbars maken een overstap naar digitale borden, omdat er op die manier gemakkelijker gecommuniceerd kan worden met de klanten. De basis van een succesvolle strategie voor digitale menuborden, is de kwaliteit van de content. Wie vlug nieuwe producten of artikelen waarop je meer winst kan maken promoot, kan het zakencijfer verbeteren. Een digitaal menubord zorgt er voor dat de klant ook sneller een beslissing neemt, waardoor de processen verlopen en er sneller meer klanten geholpen kunnen worden. 

JFC: uw leverancier voor automatische kassa’s en bestelterminals
JFC is een actief bedrijf uit Fernelmont met meer dan 25 jaar ervaring op het gebied van cash processing. 
Veel horeca- en fastfoodbedrijven vertrouwen op JFC voor hun betaalmachines, biljettentellers, bestelkiosken en andere apparaten die betrekking hebben op het beheer van het geld. Voor de fastfoodsector zijn vooral de automatische kassa’s en de bestelterminals van belang. JFC is verdeler van de CashDro, een automatische kassa die ervoor zorgt dat de handelaar niet meer in direct contact staat met de valuta of de biljetten die door de klant worden aangeboden. De klant plaatst het geld gewoon direct in de automatische kassa en krijgt het wisselgeld gewoon netjes terug, als dit nodig is. Een ander product van JFC dat steeds meer gevraagd wordt in de fastfoodsector, zijn de bestelterminals, waarover hierboven reeds werd geschreven.  De overstap naar de controle terminal gebeurt heel eenvoudig dankzij een programma speciaal ontwikkeld door JFC. De terminal kan gebruik maken van dezelfde huisstijl van de fastfoodzaak. Info: www.jfc.be

Peter Van Oyen

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*