Corona treft ook heel zwaar de horecatoeleveranciers

Niet enkel de horecabedrijven zelf hebben het heel moeilijk, en moeten in vele gevallen hun laatste reserves aanspreken om een faillissement te vermijden, ook bij veel toeleveranciers staat het water tot aan de lippen of zakken omzet en resultaten spectaculair.

Zo publiceerde Miko dat al meer dan 200 jaar actief is in koffieservice en sinds een 45-tal jaren in kunststofverpakkingen, op woensdag 23 maart de jaarresultaten voor 2020. De groep haalde in 2020 een omzet van 195,1 miljoen euro, waarvan 45,1 % in het koffiesegment en 54,9 % in het kunststofsegment. Miko is internationale actief met eigen ondernemingen in België, Frankrijk, Engeland, Nederland, Duitsland, Denemarken, Noorwegen, Zweden, Polen, Tsjechië, Slowakije, Indonesië en Australië. De groepsomzet daalde met 13,1 %. Dit hangt samen met de COVID-19 crisis, waarbij tijdens de lockdown de verkoop van koffie in het horeca segment nagenoeg stil viel, en ook de koffie omzet naar kantoren aanzienlijk daalde wegens gedwongen thuiswerk. De lockdown trof alle thuislanden en leidde tot een omzet daling met 27,3 % tot 93,8 miljoen euro.  Het gevolg is dat de koffieserviceafdeling een uitzonderlijke achteruitgang van de EBITDA moest ondergaan van 28,5 % tot 11,7 miljoen euro. Bij de meeste koffieservicedochters werden reorganisaties doorgevoerd. Pijlen worden meer gericht naar retail, met de volledige rebranding van het West-Vlaamse koffiemerk Bruynooghe en de opbouw van een volledig geïntegreerd e-commerce concept “coffee@home”.

In de koffieserviceafdeling werd 3,8 miljoen euro geïnvesteerd, waarvan het leeuwendeel in koffiemachines die bij de klant in huur of bruikleen worden geplaatst.

De druk op de omzet binnen de koffieserviceafdeling kon voor een stuk worden gecompenseerd door de gestegen verkoop binnen de kunststofverwerkingsafdeling, en dat voornamelijk binnen het segment van de home care en margarinevlootjes, waar enkele nieuwe projecten werden opgestart. Deze afdeling wist de COVID-19 crisis zeer goed het hoofd te bieden en vertoonde een omzetstijging van 4,7 % tot 107,3 miljoen euro. Dit vertaalde zich binnen deze afdeling in een gezonde toename van de EBITDA van 32,6 % tot 18,4 miljoen euro. Er werd voor 4,4 miljoen euro geïnvesteerd.

Miko maakte ondanks de mindere resultaten op 25 maart bekend dat het een minderheidsbelang heeft verworven van 25 % in het Nederlandse MAAS. De aandelen werden overgedragen door de bestaande aandeelhouders, het investeringsfonds Nimbus en het management team. MAAS, dat gevestigd is in Son bij Eindhoven, behaalde  pre-COVID een omzet van circa  70 miljoen euro met ruim 500 medewerkers. MAAS plaatst bij haar cliënten middelgrote en grote koffie- en vendingtoestellen, vooral bij grote bedrijven, openbare instellingen en universiteiten, plaatsen die ten gevolge van de pandemie heel veel minder gebruikers hebben. Verder neemt het ook de technische ondersteuning ter harte, en zorgt het voor de levering van alle nodige ingrediënten, naast koffie ook melk, thee en warme chocolade. Buiten warme dranken voorziet MAAS eveneens in een ruim assortiment van frisdranken, snacks, en gezonde tussendoortjes. Onder het motto “Treat Yourself Well” staat MAAS bekend om het aanbod van op maat gemaakte drankoplossingen. De afgelopen jaren is er volop gefocust op duurzaamheid, met initiatieven als impact@origin en impact@footprint.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*