Voor MTM Group is corona niet zwart-wit

Het laatste waar veel mensen nu aan denken is om een horeca-zaak op te starten. Wanneer je dan al enkele zaken hebt die reeds maandenlang getroffen zijn door de maatregelen rond de crisis zou je denken dat vooruit kijken niet evident is. Toch wel, denken de mensen van de Gentse MTM Group. Met of zonder maatregelen en beperkingen zijn ze klaar om deze lente nog hun zevende horecazaak te open.

MTM

MTM Group dat zijn oorspronkelijk Julien Malingreau, Jean -Michel Teerlinck en Bart Meyskens. Meyskens is ondertussen wel gestopt als zaakvoerder, nu hij zijn ervaring en kennis gebruikt als nightlife coach voor de Stad Gent. In 2015, na enkele omzwervingen langs pop-ups opende de groep in 2015 hun eerste café ‘Mòris’ aan Klein Turkije te Gent. Toen al spraken ze de belofte uit om ieder jaar een nieuwe horecazaak te openen in Gent. Nummer 7 wordt dus nu ontdaan van de stellingen en is zo goed als klaar om te openen. Het laatste project kreeg als werktitel mee ‘biercafé 2.0’. Café Mòris, Café Eltòn, Danscafé Millie Vanillie, Krookcafé, De ‘serre’ Ray, en restaurant en evenementenruimte ZwartWit, bij de Ghelamco Arena zijn de voorgangers.

Biercafé 2.0
Hun nieuwste zaak noemen ze een ‘biercafé 2.0’ en vestigen ze in het vroegere café Barville, naast Mòris in Klein Turkije naast de Gentse Sint Niklaaskerk tegen over de serre Ray. Daarmee wordt het hun derde zaak in de kleine straat pal in het centrum. “Vroeger was de straat een samenraapsel van dubieuze horeca die het imago meer kwaad deden dan de buurt te doen heropleven. Wellicht mede door onze reeds bestaande zaken en de te openen nieuwe zaak heeft de straat een opwaardering gekregen”aldus Jean Michel Teerlinck. Hun plannen waren er al voor er sprake was van corona. Toen het pand leeg kwam te staan hebben ze onmiddellijk contact opgenomen met de eigenaar. Tijdens de verbouwingen werd alles gestript, alleen de muren bleven staan. Zo kunnen de mensen van MTM er hun eigen invulling aan geven, net zoals ze ook in hun andere zaken deden. In het café komt een toog van elf meter met daarbij dertig tapkranen aan de muur. “Niet op de toog, want zo creëer je afstand met je klanten”, zegt Jean-Michel. Of je dan niet met je rug naar de klanten staat? “Achter de tapkranen komt een spiegel zodat visueel contact steeds mogelijk is. Anders sta je met een traliewerk van tapkranen tussen de klant en de biertapper.” weet Teerlinck. In de kelder komt een ruimte voor recepties tot vijftig personen of voor een bierproeverij. In het café zelf is plaats voorzien voor 60 man en nog eens evenveel op het terras. Voor de bierkennis wordt een beroep gedaan op Jef Versele van brouwerij Van Steenberge. Hoewel er veel bieren van de brouwerij zullen terug te vinden zijn op de kaart, zal er ook veel plaats zijn voor kleine lokale of buitenlandse bieren. Maar ook voor niet bierliefhebbers zal de deur openstaan. Een barista koffie, een goed glas wijn een echte gin-tonic of een frisdrank zullen ook op de kaart staan en met dezelfde professionaliteit aangeboden worden als één van de bieren. Bier en foodpairing zal kunnen met de meesterlijke producten van slagerij Van Dierendonck.

Coronacrisis
Of dit hun – eigenzinnig – antwoord is op de huidige maatregelen en de crisis? “Toen de eerste lockdown in maart aangekondigd werd hebben we toch wel 2 dagen even in zak en sas gezeten” aldus Teerlinck, daarbij knikkend bijgetreden door Julien Malingreau. “Maar eigenlijk hebben we heel vlug onze rug gerecht en de voordelen van zo’n beslissing ingezien. We hadden toen zes zaken en de plannen waren er voor de nabije toekomst. Met alle verantwoordelijken van alle zaken, met alle medewerkers, met iedereen die van ver of dicht iets met onze zaken te maken had konden we eindelijk eens samenzitten. We hadden tijd om onze bedrijven op punt te zetten.” aldus Jean Michel.
” Als ondernemer moet je nu veerkracht tonen. We hadden en hebben een visie op de horeca en misschien hebben we die in de positieve zin nog kunnen aanscherpen. De toekomst voor een horecazaak is een duidelijke identiteit, een team met passie voor het vak, de juiste profielen op de juiste plaats. De grootste uitdaging voor de horeca is wellicht een duidelijke positionering en een focus op een gesegmenteerd publiek. Dat is wat wij doen met onze verschillende zaken, en met de juiste partners, en zo weten we ook wat waar nog extra kan.”

Nog 2 nieuwe zaken
We dachten dat het de laatste gegronde motivering was die we meekregen om ook andere horecazaken te blijven inspireren maar dat was buiten het enthousiasme van de zaakvoerders gerekend. Bij het verlaten van de parking werd ons getipt dat we later op het jaar best nog eens zouden terugkomen want nog dit jaar staat de opening van nog 2 nieuwe zaken in Gent op de planning.
Het inspiratie-vat is hier duidelijk nog niet leeg.

Foto:JAVE

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*