Anuga bezint over de toekomst

Tijdens een speciaal belegde persconferentie in de Foodhallen Amsterdam wierp de beursorganisatie van Anuga , nl Koelnmesse deze week samen met enkele foodspecialisten en zo’n vijftig vakjournalisten uit alle delen van Europa een blik op de toekomst.

Anuga 2019, European Trade Press Conference, Amsterdam, van links naar rechts: Franz-Martin Rausch – Managing Director, – BVLH, Anne Schumacher – Koelnmesse GmbH, Tania Higgins – Moderator, Christopher Sanderson – The Future Laboratory, Stefanie Sabet – BVE, / Anuga 2019,

“Trends, specifieke thema’s en de te verwachten ontwikkelingen staan al honderd jaar centraal op Anuga. In essentie verandert er dus niets”, vertelde Anne Schumacher, van Koelnmesse GmbH. “De ontwikkelingen van nu zijn echter heel anders dan in 1919. Veel bedrijven houden zich bezig met het vraagstuk hoe in de toekomst voldoende voedsel beschikbaar moet zijn voor tien miljard mensen. Met Anuga Horizon 2050 zullen wij bedrijven en professionals een platform bieden om hun ideeën te presenteren. Anuga Horizon bestaat uit paneldiscussies, pitches en presentaties van keynote speakers. Iedereen ziet de oplossing anders.”

Beleving en emotie

Directeur Franz-Martin Rausch van de BVLH, het samenwerkingsverband van de Duitse levensmiddelenindustrie, geeft aan dat technologie en digitalisering een grote invloed zullen hebben op food, maar hij onderstreepte ook dat beleving en emotie aspecten blijven ‘die nooit door techniek verdreven zullen worden’. “Meer interactie, meer kennis en meer communicatie ja, maar zeker ook meer emotie. Vooral de wijze van e-commerce zal veranderen. Uiteraard blijven we online pizza’s en boodschappen bestellen, maar mensen willen een product nog steeds ervaren. Food is bij uitstek een emotieproduct. Daarnaast zullen winkels nog meer met loyaltyprogramma’s gaan werken om consumenten aan zich te binden.” Dat onderschrijft Stefanie Sabet van de Duitse Federatie voor de Food en Drankindustrie (SVE). “Anuga draait om eten. Dus zien, proeven en ruiken. Het gaat om de toegevoegde waarde die je met digitalisering en techniek kan toevoegen aan een product. Voedselveiligheid blijft een terugkerend thema. Labels zijn betrouwbaarder te maken omdat de techniek het mogelijk maakt om een product tot aan de bron en de wijze van verwerking (slacht, plukken, oogsten et cetera) te herleiden.”


Drie thema’s

– vet, suiker en zout reduceren

Volgens Rausch wordt de politieke agenda de komende tien jaar niet gedomineerd door techniek, maar door drie ontwikkelingen die zowel landelijk als Europees een ‘passend antwoord’ behoeven. “De reductie van suiker, vet en zout in convenience producten, verbetering van dierenwelzijn en de reductie van voedselverspilling domineren de politieke agenda”, schetst Rausch. “De reductie van met name suiker en zout is iets voor de lange termijn, want mensen zijn de huidige smaken gewend. Je zult dus alternatieven moeten ontwikkelen voor met name kinderen, voor wie die minder zoute en zoete smaken dan het nieuwe normaal zullen worden. En vetreductie is nodig voor een gezondere levensstijl”, gaat hij verder.

– dierenwelzijn

“Door de beeldvorming in de media zouden we er bijna anders over gaan denken, maar op het gebied van dierenwelzijn wordt in onze West-Europese landen al heel veel gedaan. Maar er zullen in Europees verband nog veel meer programma’s worden ontwikkeld.

– voedselverspilling

En dan is er nog voedselverspilling. Dit vergt de nodige innovatie van eigenlijk de gehele keten, maar zeker ook de verpakkingsindustrie. Hoe kun je voedsel zo aanbieden dat er bijna niets overblijft en hoe kun je ervoor zorgen dat niet verkocht voedsel niet weggegooid hoeft te worden?”

ad