Expansie bij Sligro Food Group

foto:Sligro

Na een toch wel tumultueus jaar kon groothandelsbedrijf Sligro dan toch goede cijfers voorleggen. De Nederlandse Sligro groep is bij ons voornamelijk bekend door de overname van ISPC. In Nederland werd de eigen supermarktketen Emté verkocht aan Jumbo en Coop en de drankengroothandel van Heineken overgenomen .Voor dat laatste moest levering aan duizenden etablissementen worden overgenomen − een logistieke uitdaging die soepel verliep. De verkoop van de supermarktketen en de overnames van ISPC en drankengroothandel Heineken terzijde gelaten had Sligro in het voorbije boekjaar een omzetgroei van 3 procent. Dankzij de overname van ISPC en de drankengroothandel steeg de omzet in 2018 met 9,5 procent. Positieve cijfers die niet alleen op de beurs positief onthaald werden maar die Sligro ook met open ogen en vol dynamische naar de toekomst doet kijken. Dat zal zich vooral laten blijken in een expansie groei. In België alleen al wil topman Koen Slippens zes tot acht nieuwe groothandels openen. Maar hij steekt ook niet onder stoelen of banken dat hij ook groothandels in een derde land – na Nederland en België – wil gaan openen als zich kansen voordoen. Als het aan Koen Slippens ligt is Sligro binnen enkele jaren een internationale groothandel.
Koen Slippens, CEO: “Het jaarthema van 2018 was ‘Focus’ en dat betekende zeker niet dat we ons wilden beperken in het aantal zaken die we gingen oppakken. Focus betekent dat alles dat we aanpakken gericht is op het waarmaken van onze ambitie om een toonaangevende Internationale Foodservicespeler te worden.
Tot acht nieuwe vestigingen
Met een groei van ruim 14% in België heeft Sligro Food Group fors marktaandeel gewonnen. “Na een jaar met, ons inziens terecht, veel aandacht voor ‘niet kernactiviteiten’ zal er in 2019 weer alle aandacht zijn voor de operatie en de handel”, gaat Slippens verder. “Excelleren in een gespannen transportmarkt, na een jaar van verdedigen weer aanvallen in de bezorging en naast de strijd om vergunningen vooral die om de klantwaardering in België. Ons jaarthema is dan ook ‘Back to Business’ en daar hebben we heel erg veel zin in!”
“In België zullen we het komende jaar verder bouwen aan onze marktpositie. Na het moeizame proces rond vergunningen in Antwerpen en een naar verwachting zelfde route in Brugge, zullen wij de zoektocht naar locaties en de opstart van vergunningsprocedures versnellen en intensiveren. Wij denken daarbij voor de komende jaren aan zes tot acht additionele locaties. Daarnaast zullen we in België de verdere samenvoeging en integratie van de reeds bestaande activiteiten en organisatie vormgeven. Zo starten we met de ontwerp en bouwfase van het eerste prototype van ons nieuwe internationale ERP landschap en de daarbij behorende gestandaardiseerde processen. We beogen voor het einde van het jaar een versie beschikbaar te hebben die gereed is voor implementatie in België aan het begin van 2020.” volgens Koen Slippens . Of deze aankondiging bij de concullega’s evenveel onrust zal veroorzaken als de komst van Jumbo in de retail markt valt af te wachten.