Kitchenlab: belang van marketing

Het project KitchenLab van de Flanders Food Faculty kreeg zijn eerste hoogtepunt tijdens Horeca Expo in de Sky Lounge. Verschillende sprekers gaven hun visie op nieuwe trends, technieken en innovaties binnen de horeca. Van fermentatie, langs marketing, over voedelverspilling tot eetbare verpakkingen: het kwam allemaal aan bod.

Er kwamen verscheidene voorbeelden aan bod van jonge mensen die toch al een goed idee hebben van wat binnen de horeca leeft en dat ook proberen uit te brengen naar de buitenwereld.

Dure marketing 

Er werd duidelijk gemaakt dat marketing niet steeds een groot duur betaald woord hoeft te zijn. Verschillende voorbeelden toonden dit aan. ‘Wij Vlamingen durven al eens een goede dure oven kopen bij de inrichting van een nieuwe keuken, alleen blijft de vraag wat komt er uit die oven en hoe brengen we het aan de man?” Het was maar één van de voorbeelden. In het buitenland kijken ze eerst naar de vooropgestelde eindmeet om dan de investeringen te doen volgens de behoeften. Marktonderzoek is in het buitenland minstens een even belangrijke investering. Een doel voor ogen hebben, een concept uitwerken en daar blijven aan vast houden kan best tot meer naambekendheid en zelfs merkpostionering zorgen. De getuigenissen uit binnen en buitenland waren alvast leerijk.